Niet doen!

6 Mrt

rhodesHet bord dat ‘ze’ normaliter voor hun kop hebben, wordt voor de gelegenheid in een willekeurige berm geplempt zodat ze hun postertjes kunnen plakken. Afgestofte uit de kluiten gewassen flyers van vier jaar terug en met hier en daar soms een poging tot creativiteit.Ik zeg: niet doen.

Net als die sneue campagnefilmpjes die ik voorbij heb zien komen op internet waarin wannabee raadsleden al zingend hun partijprogramma kenbaar maken. Ik bedoel, wie verzint zoiets? Je verkiesbaar stellen voor de gemeente is niet hetzelfde als auditie doen voor the Voice. Als je de stem van de burger wilt winnen, moet je daar niet dwars doorheen gaan lopen zingen. Bovendien, als deze nachtegaaltjes net zo consequent zijn als dat ze toonvast zijn, dan belooft dat niet veel goeds. Ik zeg: niet doen.

Loze beloftes vermomd als ballonnetjes
Kotsbeu ben ik ook al die give aways waar je nu over struikelt. Je kunt geen willekeurig winkelcentrum inlopen of er is wel een hinderlaag van één of andere politieke partij die je een aardigheidje in de maag wil splitsen. De kijk-eens-wat-een-mooie-verpakking-maar-verder-is-het-een-hoop-lucht-ballonnetjes van de VVD of de als-je-ze-één-keer-gebruikt -maar-je-krijgt-spijt-dan-blijft-er-onbedoeld-toch-altijd-wel-een-gedeelte-plakken-stickers van het CDA, ik zit er niet op te wachten.

Ook al vind ik de symboliek wel uitermate komisch, zoals de rozen van het PvdA (zien er mooi uit, maar als je niet oplet haal je je keihard open aan de doornen) of de SP die tomatensoep opschept. Heerlijk hoor, maar zonder echte ballen erin.  Hoe hilarisch ook, ik zeg: niet doen.

Participatiemaatschappij: meer dan alleen een goed scrabblewoord
Het keihard tegen elkaar ingaan, vooral onderstrepen welke punten je wel doet ten opzichte van andere lokale partijen, daarmee onderscheid je je niet. Het collectieve zwartmaken, posters over andere posters heenplakken, het publieke moddergooien naar elkaar…

Ik zeg: niet doen. Is namelijk niet echt een heel goed voorbeeld van de door onze regering beoogde participatiemaatschappij.

Wat ze wel moeten doen, volgens mijn bescheiden mening? Juist die samenwerking zoeken. Niet voor eigen parochie preken, maar laten zien dat er onderling goede verbanden te leggen zijn. Dat juist jouw partij openstaat voor het debat met de ander. Elkaars sterke punten onderstrepen in plaats van de ander op zijn zwakke punten onderuit te halen.

Hé psssst…we kijken ook naar je buiten verkiezingstijd!
En als het om die prullaria gaat, als je dan toch geld uit wilt geven zet het dan maatschappelijk een beetje beter in. Geen enkele rozen meer, maar iedere bijstandsmoeder een mooi lenteboeket. En als je dan zonodig soep wilt scheppen, doe dat dat in de dagopvang van het Leger des Heils. Geef de kinderen van de gezinnen die bij de voedselbank zijn aangesloten een leuk presentje in plaats van doelloos stickers en ballonnen uitdelen. Wees betrokken!

Je bent potverdomme een lokale partij. Daarmee dienen de belangen van de gemeente en haar inwoners voorop te staan. Het enige wat je daarvoor hoeft te doen is dat uit te stralen. En zal ik je eens een geheimpje vertellen? Dat kan ook zonder poppenkast en zonder groot egovertoon.

Ik verkeer in de gelukkige omstandigheid dat ik nogal veel ronddool op de sociale media. Daardoor zie ik hoe sommigen in mijn gemeente zich opvallend veel roeren de laatste tijd. Zichzelf met veel bombarie in the picture spelen. Complete fitties aangaan met de andere partijen. Hoe dom kun je zijn? Want lieve, lieve politieke diertjes…guess what? Ik lees de krant ook buiten de verkiezingstijd om . En ik kijk niet alleen op Twitter en Facebook een maand voor de verkiezingen. Welnee! En weet je wat daar nou zo prettig aan is? Ik weet daardoor precies op wie ik ga stemmen 19 maart.

Diegene waarvan ik weet dat ze (ja het is een vrouw) zich het hele jaar rond druk maakt om onze stad en haar inwoners. Daadwerkelijk probeert iets te betekenen voor onze stad. Probeert verbindingen te leggen met andere partijen, omdat je elkaar nu eenmaal nodig hebt. Omdat dat is wat je drijft als je de politiek in gaat: iets betekenen voor de samenleving. Toch?

En tegen zo’n reputatie…daar kan geen enkele, nutteloze campagne tegenop. Ik zeg: doen!

Geef een reactie

