Bananenoorlog

1 Mrt

joostdh“Als u hier links kijkt, dan ziet u rechts niets.” Geen speld tussen te krijgen. Sterker nog, as we speak kijken we met argusogen naar de Russische bewegingen rondom de Krim en zien we dus niet hoe er in eigen land ook een oorlog woedt. Een bananenoorlog wel te verstaan!

Totaal afgeleid door deze agressieve kop, verzuim ik het artikel zelf te lezen en vul ik deze veldsla(g) zelf in. Ik zie een AGF-afdeling in een willekeurige supermarkt al voor me. Voel de spanning, ruik het bloed van een sinaasappel. Zie het opengereten vlees van een gewonde tomaat. Het is oorlog!

Grof geschut
Er wordt wortel geschoten, zure bommen worden geworpen en hier en daar vliegt er zelfs een granaatappel voorbij. Het is hommeles in het pa radijs. Komkommer en kwel. Een uitje naar de supermarkt is toch vooral overleven geworden. De fram is boos en de aardbeien zijn niet te pruimen.

De abri koos geen partij en zit in een hoekje met een rode biet te kijken naar het beschamende gedrag van zijn medebewoners.

Het houdt niet op…niet vanzelf
De grote vraag is natuurljk: wie beschermt de spruitjes? Want zoals altijd bij een oorlog, zijn het de krieltjes die er het hardst door geraakt worden. Die moeten toezien hoe de boerenjongens pa prika een muilpeer verkopen. En hoe de pink ladies een mandarijn tot pompelmoes slaan. Het is één en al passie en vrucht, maar dit loopt uit de hand. De hele boel is aan verrotting onderhevig. Ik overweeg om de serieuze (citrus?) pers er bij te halen.

Als ik vervolgens besluit door de zure appel heen te bijten en toch maar even het artikel te lezen, blijkt de term ‘bananenoorlog’ ietwat overdreven. Het stuk gaat niet over een bananenoorlog, radijsrevolutie of aardbeienaanval. Welnee, het gaat over een prijzenslag tussen twee supermarkten. Pfff….wat een deceptie. Tegelijk ook wel weer goed nieuws, want ik hou niet zo van oorlog. Geloof meer in het motto ‘All you need is lof’.

Maar goed, wie het stuk ook geschreven heeft, hij heeft me met deze misleidende doch pakkende kop wel eventjes beziggehouden. Waardoor ik nu hinkel op twee gedachten. Moeten ze deze journalist nu schorsen of eren? Weet je wat…doe maar beiden. Ben dol op schorseneren!

Met dank aan sparringspartner Lennard Nieuwenhuyse

Bron Foto: Joostdh

Geef een reactie

