Criticaster

23 Feb

 

Natuurlijk weet ik dat er mensen bestaan met bepaalde, niet alledaagse behoeftes. Er is zelfs een tijd geweest dat er zendtijd voor hen werd ingeruimd. U weet wel, dat programma ‘Seks voor de Buch’  waar niemand naar keek (yeah right). Konden we ons collectief amuseren om andermans rare fantasieën.

Zaken waarvan je eigenlijk niet wilde weten dat ze bestonden, maar ondertussen stiekem wel helemaal om in een deuk lag. Om meerdere redenen ben ik blij dat dit programma niet meer op de buis is. Dat de rare gewoontes van Nederland niet allemaal meer pontificaal in beeld worden gebracht. Want wat je niet ziet, dat is er niet. Toch?

It started with a tweet
Het is me een tijd lang gelukt om op deze naïeve manier door het leven te gaan. Totdat ik op een dag de volgende –in mijn ogen onschuldige- tweet plaatste:

Voor ik er erg in had, zat ik ineens in het gips.
Even laten drogen en morgen verven
#knutselkoorts.

Waarop ik een vrij onverwachte reactie mocht ontvangen van iemand, laten we hem Marc* noemen, die mij beterschap wenste en terloops ook nog even informeerde naar welk lichaamsdeel er dan wel niet in het gips zat. Nu gebeurt zoiets wel vaker, een tweet van iemand die ik niet ken, maar ik ben dan altijd wel wat voorzichtiger met reageren. Daarom besloot ik om eerst maar even te kijken op het profiel van Marc. Had ik dat nu maar niet gedaan.

Ingewikkelde afwijking
Want dankzij hem weet ik dus nu dat er mensen in Nederland zijn die geilen op gips. Met een mooi woord gipsftisjisme genoemd. Mensen die het opwindend vinden om gipsverband te dragen, bij anderen gips te mogen aanleggen of mensen met een ingegipst lichaamsdeel te zien. Dusss…ineens keek ik heel anders naar de gipsen vlindertjes die ik zojuist met mijn dochters samen had geknutseld en ik dacht….dit wil ik helemaal niet weten!

Het zegt meer over mij…..
Want ik weet hoe dat werkt bij mij…dan word ik dus nieuwsgierig. Niet zozeer naar die Marc, maar naar het hele verhaal achter die afwijking (sorry als ik mensen beledig, maar ik categoriseer ‘m echt onder afwijkingen…). En zo leerde ik dus dat dit soort mensen ook wel casters wordt genoemd, dat een gedeelte van de opwinding veroorzaakt wordt door de immobiliteit die een gipsverband met zich meebrengt en dat ook het contrast van het witte gips met het zachte, roze vlees van de huid als erotisch wordt ervaren.

En dat is niet goed voor mij hè…dat soort informatie. Dan gaan mijn hersentjes verder draaien, gaat mijn fantasie op de loop met me en probeer ik me voor te stellen hoe zoiets gaat in het dagelijks leven.

Ik bedoel, je zal maar aannemer zijn met een gipsfetisjisme. Dan is elk te plaatsen gipswandje toch gewoon een bedrijfsuitje? Of wat te denken van de piloot die het toestel van de befaamde gipsvluchten bestuurt? Zou die regelmatig met de verkeerde knuppel in zijn handen zitten als het vliegtuig afgeladen is met gebroken ledematen? Je moet er toch niet aan denken? Of de bloemist die nog net even lekker wat gipskruid in het boeketje steekt, puur voor zijn eigen genot.  En dan heb ik het nog niet eens over de professionals die op de gipskamer zelf werken; de gipsverbandmeesters. Meesters? Ik heb plotseling vraagtekens bij deze titel.

Ziet u nu waarom het beter is dat ik van niets weet? Dat ik me vooral uit persoonlijke bescherming het liefst van den domme houd? Ik denk teveel na én teveel door en dat is voor niemand leuk, zeker niet voor mezelf.

Niemand zit te wachten op een mening van deze caster toch? Criticaster that is!

* Om privacyredenen is gekozen voor een fictieve naam

Bron Foto: Weidegruen

2 Reacties to “Criticaster”

  1. Erna 23 februari 2014 bij 22:45 #

    Haha grappig stukje!,

  2. Ellen 23 februari 2014 bij 23:05 #

    Geweldig! Maar ik denk in plaatjes 😦

Geef een reactie

