Hallo vriendjes en vriendinnetjes!

24 Nov

Stel je kunt helemaal niets. Of althans, niet veel…(dat men niet kan zeggen dat ik géén genuanceerde mening heb hè). Dan word je…juist clown!

Nu is dit natuurlijk een grove onderschatting, want het is ongeveer het moeilijkste vak wat er bestaat. Dat weet ik natuurlijk ook wel. Maar bij sommige clowns, of eigenlijk bij eentje, heb ik dit gevoel altijd wel gehad.

Als het gebrek aan talent een familietrekje is, zou het een idee kunnen zijn om gezamenlijk als broers een act op te zetten. Nu zijn twee clowns teveel van het goede, dus ik kan me voorstellen dat de ander gewoon een paars overhemdje aantrekt en zichzelf acrobaat noemt. Zonder de bijbehorende kwalificaties, maar ach, wie vraagt er tegenwoordig nog om een CV?

Enfin, je reist door het land, boekt successen als TV duo en maakt heel veel irritante liedjes met een hoog meezinggehalte. Eerlijk is eerlijk, ik ken één elpee (ja, ja, zo oud ben ik inmiddels) letterlijk uit mijn hoofd, want ook ik was vroeger groot fan. Wist ik veel als kind….

Nadeel van een dergelijke beroepskeuze is dat men dan wel van je verwacht dat je van kinderen houdt. Of in ieder geval heel goed kan veinzen dan je alles onder één meter twintig heel leuk vindt en vriendelijk benadert. Lastig hè? Want ja, dat grut loopt wel gewoon voor je poten en met maat 65 (want zo hoort dat bij clowns) willen ze nog wel eens op je tenen trappen. En hoe groot je retre ook mag zijn, slaan en vloeken hoort niet tot het standaard takenpakket van een clown. Maar dat vergeet je snel als die kleine duiveltjes je weer eens op je zenuwen werken. Ik snap dat wel.

Maar goed, je bekijkt de wereld eens aan de binnenkant van je ogen, ontkent hier en daar een buitenechtelijk kind (wat ik dan wel weer een hele goede reclamestunt vond, dat wel) en draait een gewond verstandelijk gehandicapt kind de rug toe. Moet kunnen. Gewoon daarna drie keer struikelen, met een bloem water in ieders ogen spuiten en keihard ‘Allememaggies’ roepen en geen haan meer die er naar kraait.

Sterker nog, je het weet win je gewoon ineens de Sinterklaasprijs 2013, voor jouw ‘maatschappelijke betrokkenheid bij kinderen binnen de Nederlandse samenleving’! Volgens de jury ben je een ‘ware kindervriend’. En dus kreeg jij de Sinterklaasprijs, terwijl ik eigenlijk eerder zou hebben verwacht dat jou de zwarte piet zou worden toegespeeld. Zo zie je maar weer… zoals jouw lijfspreuk al zegt: “Alles is voor Bassie”.

Ik ben nu overigens wel heel benieuwd naar de kandidaten voor 2014…..ik denk dat Gordon een goede kans maakt.

Bron foto: Filmjabber.nl

Geef een reactie

