Grote, kleine held

17 Nov

Afgelopen zaterdag werd ik wakker met een glimlach. Vandaag was het zover: Sinterklaas kwam naar Nederland ! Traditiegetrouw ging ik met de kinderen (de jongsten dan, de oudste wilde uitslapen…) de goede man verwelkomen aan de waterkant.

En ja hoor, net als ieder jaar was het weer enorm druk want het is en blijft een nogal populaire man. En ja, iedereen wil altijd graag vooraan staan om alles goed te kunnen zien. En dus zag ik ook nu weer kinderen die tegen ruggen van moeders aankeken, vaders die met hun buggy’s een paar kleuterschenen ramden zodat hun kroost de beste plek zou hebben en opa’s en oma’s die zomaar door zouden kunnen gaan voor de roemruchte Tiny en Lau omdat ze minstens een even zo grote vloekvocabulaire er op na hielden. Hoera, het is feest!

Door kinderogen is alles mooier
Dit jaar viel het gelukkig mee, al moest ik me even inhouden toen ik de vrouw die alle kinderen voorgedrongen was tegen piet hoorde klagen over het feit dat hij een gierige piet was. Ze had namelijk maar drie pepernoten van hem gekregen. Ik had er dolgraag iets van willen zeggen, maar had me voorgenomen dat dit jaar nou eens niet te doen.

Ik heb me alleen maar gefocust op de twee blije bekkies van mijn dochters die bij de aanblik van iedere zwarte piet die langsliep begonnen te glunderen. Blauwe lippen van de kou maar rode wangen van de opwinding. Zij namen mij voor een kort ogenblik mee naar een wereld waarin alles mogelijk is, zolang je er maar in gelooft. En waar er dus ook geen plek is voor intolerantie, gebrek aan respect voor elkaar of andere zorgen. Een betere wereld dus.

Een bijzonder kind
Maar goed, de aankomst van Sinterklaas was niet zozeer de reden van het feit dat ik de zaterdag met een glimlach begon. Het was het nieuwsbericht dat ik las op internet en wat daarna nog talloze keren op Twitter voorbij kwam over dat heldhaftige jochie uit San Francisco, the Bat Kid.

De vijf jaar oude Miles Scott, die vecht tegen  leukemie had één grote wens:  één dag in de huid kruipen van Batman, zijn grootste held. De Make-a-Wish-Foundation liet deze wens in vervulling gaan en zo kon het dus gebeuren dat in één nacht San Francisco transformeerde naar Gotham City en deze Batkid samen met Batman een vrouw heeft gered, een bankoverval heeft gestopt een ontvoering tegengehouden. Als beloning ontving hij van de burgemeester aan het einde van de dag de sleutel van de stad.

Wat een held!
Het nieuws en de beelden ontroerden mij diep, ik vond het zo bijzonder. Vooral vanwege het feit dat er duizenden (circa 7000 !) vrijwilligers mee hebben gewerkt om deze dag mogelijk te maken voor de kleine Miles. Of ze nu door hem gered werden, de boef speelden, logistiek een rol hadden of langs de kant de held stonden toe te juichen….even vergaten zij alle 7000 alles om zich heen en maakten ze deel uit van zijn droom, lieten zich meeslepen en verwonderen. Zelfs president Obama sprak een videoboodschap voor hem in. Kippenvel kreeg ik er van.

Batkid werd trending topic op Twitter en terecht. En één van de tweets die voorbij kwam vatte voor mij perfect samen waarom het allemaal zo bijzonder was wat er daar in San Fran…eh sorry, Gotham City was gebeurd. Ik citeer:

Everyone thought they were helping #batkid today. Truth is, he was helping us. The world was a better place, if just for a little while.”

En zo is het. De wereld was heel even een klein stukje mooier dankzij de kleine Miles. Hij speelde geen held, hij is er één!

Geef een reactie

