Zwartmakerij – deel 2

19 Okt

Ik was er eigenlijk al klaar mee, met deze hele discussie. Ook omdat het een discussie is die van beide kanten vooral vanuit de emotie wordt gevoerd en dit soort confrontaties vaak eindigen in moddergooien. Ik gooi liever met pepernoten wat dat betreft. Na het optreden van Prem in De Wereld Draait Door jeukten mijn handen wel eventjes maar wist ik me nog te beheersen. Totdat ik vanochtend las dat de Verenigde Naties de rol van Zwarte Piet gaan onderzoeken. Ja, daar moet ik dan toch even op reageren vrees ik.

Eindelijk wereldvrede?
Allereerst ben ik heel verheugd over dit nieuws. Want als een organisatie als de VN zich bezighoudt met dit soort futiliteiten dan betekent het dat er blijkbaar geen echte problemen meer op hun bordje liggen. Toch?

Dat er overal gelijke rechten voor man en vrouw zijn, in ieder land ook meisjes gewoon recht hebben op onderwijs, er geen homo discriminerende wetten meer bestaan, niemand meer wordt uitgehuwelijkt, er geen kindsoldaten meer worden geronseld en niemand meer tegen zijn of haar zin wordt besneden.  Ik kan me namelijk niet voorstellen dat Zwarte Piet voor al deze problemen op de agenda wordt geplaatst namelijk, dus goed nieuws toch?

Panklare oplossingen
Zoals gezegd, ik wil niet opnieuw de discussie aangaan. Ik heb mijn mening al gegeven in een eerder blog en dat moet voldoende zijn. Ik geloof wel in oplossingsgericht denken en met mij vele anderen, getuige de suggesties die onder andere op social media worden gedaan. Hieronder een greep uit de mogelijkheden die dit conflict voorgoed op zouden kunnen lossen:

-maak van Sinterklaas een religie: in de naam van een god / halfgod / heilige is alles toegestaan, niemand die nog iets te zeuren durft te hebben

-geef alle zwarte pieten een diplomatenstatus, hiermee zijn ze onschendbaar: probleem opgelost

-organiseer één aangepast sinterklaasfeest op een afgezonderde locatie voor diegenen die dat echt zo ontzettend graag willen. Zij blij, wij blij zolang ze het echte feest maar niet verstoren

Negeren die handel !
Of het bovenstaande allemaal even haalbaar is weet ik niet, eigenlijk denk ik dat er maar één echt goede oplossing is voor het probleem. En dat is negeren. We zijn nu al drie maanden aan het zeiken over wat 3 weken kinderpret is straks. Dankzij een kleine, krijsende minderheid. Door deze mensen serieus te nemen en de discussie met ze aan te gaan wordt het niet alleen ineens een ‘serieus’ probleem, het zorgt er ook nog eens voor dat 80% van alle Nederlanders intoleranter wordt jegens onze allochtone medelanders. Er worden onterechte vergelijkingen getrokken met het suikerfeest en zaken geroepen als ‘als het ze niet aanstaat dan rotten ze maar op’! Ook niet echt een heel vredelievende gedachte.

Anders gezegd: de hele discussie werkt racisme en discriminatie juist in de hand. En dat moeten we toch niet willen?

Dus negeren die paar rechtse onruststokers, gewoon gezellig straks met de kinderen van Fatima, Kees, Mohammed, Shakira en Wim Sinterklaas verwelkomen aan de kade. Als we ze gewoon negeren en in het luchtledige laten roepen dan hoort niemand ze straks meer. Daar zorgt de stoomboot dan  wel voor.

PS: als de VN dan toch besluit om dat onderzoek door te laten gaan, zouden ze dan misschien gelijk even willen tellen hoeveel zwarte pieten er zijn? Huispiet (die dat ieder jaar weer probeert) zal hen heel dankbaar zijn

2 Reacties to “Zwartmakerij – deel 2”

  1. Sandra 19 oktober 2013 bij 16:04 #

    Echt geweldig hoe je dit weer even in heldere taal hebt neer gezet!

Trackbacks/Pingbacks

  1. Malle Pietjes | feetjeblogt - 8 november 2014

    […] Gewoon omdat het al een tijdje geen discussie meer is. Ik heb in eerdere blogs (hier, hier en hier) mijn mening gegeven, maar ben gestopt met in deze discussie te mengen toen er over en […]

Geef een reactie

