Mooie mannen

29 Sep

Ik had vandaag een discussie op Twitter omdat ik Gertjan Verbeek had omschreven als ‘een knappe man’. Dat smaken verschillen, dat wist ik al een poosje maar werd ook nu weer goed duidelijk. Later bedacht ik me dat de verwarring ook kan komen door dat ene woordje ‘knap’. Want verstaat iedereen eigenlijk wel hetzelfde onder deze kwalificatie? Laat ik in ieder geval even toelichten wat ik ermee bedoeld heb.

Mannen kijken naar vrouwen en vrouwen kijken naar mannen. Althans, het merendeel. Daarbij heeft iedereen zijn eigen smaak en voorkeuren. Daarom toch nog maar even een uitleg over wat ik versta onder ‘knap’ aan de hand van een viertal verschillende categorieën van mannen waar ik op ‘val’:
-de knappe man
-de foute man
-de mooie man
-de homewrecker

 

Knappe mannen
Dat zijn bij mij mannen die ‘iets’ hebben. Iets wat intrigeert, boeit, me bezighoudt. Gertjan Verbeek is dus bijvoorbeeld zo’n man. Hij is inderdaad niet het prototype ‘mooi’, maar heeft wel een sympathieke uitstraling en, heel belangrijk, een doorleefd gezicht. Prachtig. Die man heeft iets meegemaakt, heeft iets te vertellen. Is interessant, althans voor mij wel. Ik zou wel een beschuitje met hem willen eten. Aan tafel, dat wel. Laat dat duidelijk zijn. (In deze zelfde categorie vallen voor mij de Frans sprekende mannen, mits redelijk geoutilleerd. Qua voorkomen dan natuurlijk).

Foute mannen
Volgens mij vinden de meeste vrouwen dit wel een aantrekkelijk type. De arrogante man, die kordaat op je afstapt en je benadert alsof hij ‘een geschenk van god’ is. Ik noem een Robbie Williams. Hij is leuk en hij weet het. Hij windt iedere vrouw om zijn vinger en wij laten het toe. De foute man maakt heel wat los bij vrouwen. Goed fantaseermateriaal zullen we maar zeggen.

Mooie mannen
Als er een Pirelli kalender voor vrouwen zou bestaan, dan zou deze gevuld zijn met mooie mannen. De wasbordjes, die zich ook in de wintermaanden alleen kleden in een gescheurde spijkerbroek, een lust voor het oog. De Jilz mannen van de reclame zeg maar. Het zijn overigens ook mannen waarvan ik niet weet wat ik er mee zou moeten als er eentje voor de deur zou staan hier. Ik bewonder dit soort graag vanaf een gepaste afstand. (al was het maar omdat ik zijn broodjesbuik niet met mijn puddingbroodjesbuik zou willen vergelijken)

De homewrecker
Zoals gezegd, ik ‘val’ op bovenstaande mannen. Wat nog niet wil zeggen dat ik het er ook op zou kunnen (oh sorry, dat is een uitdrukking die alleen is voorbehouden aan mannen, als ik als vrouw dat schrijf is dat ongepast natuurlijk….) er ook echt iets mee wil beginnen. Nee, dan kom je echt in de categorie ‘homewrecker’ terecht. De mannen waarvoor ik wel een echtelijke ruzie zou willen riskeren. Ik noem een George Clooney en een Johnny Depp….ik schop ze mijn bed niet uit! Waarbij ik dan wel weer bang ben dat het dan een beetje is als met een goede film…. je hoeft ‘m eigenlijk maar één keer te zien. De herhaling maakt toch vaak minder indruk.

De ideale man
Ik kan dit allemaal natuurlijk heerlijk risicoloos opschrijven. Sowieso verwacht ik niet op korte termijn een huisbezoekje van mijn Nespresso held George en ook Johnny is er nog niet helemaal uit. Maar daarbij….ik kan natuurlijk wel op al die mannen vallen, dat maakt hen nog niet tot de ideale man. De ideale man is de prins zonder wit paard, maar met een wit zakdoekje als het nodig is, of beter nog een brede schouder. Die weet hoe je van A tot Z in elkaar steekt en je accepteert om wie je bent. Die vaak je zinnen al heeft afgemaakt voordat jij ze hebt kunnen uitspreken. Die je de ruimte geeft om onzinnige blogs te schrijven en je eigen (jawel, daar komt ie) ‘ding te doen’. Die je door en door kent en je soms beter begrijpt dan jezelf.

Zo eentje die net als jij vandaag je trouwdag is vergeten omdat hij elke dag die hij samen is met je viert.
En raad eens? Die ideale man zit hier gewoon naast me op de bank!

Eén reactie to “Mooie mannen”

  1. Patty 6 oktober 2013 bij 15:19 #

    Precies!
    En wat grappig toevallig, dat je nu net ‘mijn mannen’ als voorbeeld neemt 🙂

Geef een reactie

