Ontspoorde bedrijfsvoering

7 Sep

Eigenlijk had dit blogje 2 uur geleden al geplaatst moeten worden, maar ja…er was helaas wat vertraging. Natuurlijk is dit een goedkope, flauwe en slechte manier om een blog over de NS te beginnen, maar de waarheid is nu eenmaal niet mooier te maken dan hij is. Wel duurder overigens. Dat wel.

Volledig ontspoord
De NS heeft namelijk in haar onmetelijke wijsheid besloten om de prijs van de treinkaartjes in 2014 met 3,4 % te verhogen.

Naast de gebruikelijke inflatiecorrectie is onze treingigant namelijk van mening dat reizigers mee moeten gaan betalen aan onder meer de hogere gebruiksvergoeding die de NS voor het spoor kwijt is. Een gebruikersvergoeding die zij zelf pas in 2015 moet gaan betalen, maar de NS wilde voor één keertje maar eens vroeg vertrekken denk ik.

Los hiervan wordt een deel van de prijsverhoging ook gebruikt om het dubbele opstaptarief te compenseren, het bedrag wat je nu betaalt als je ervoor kiest om met verschillende vervoerders te reizen.

Vrijwillig met de trein?
Kijk en daar gaat het al mis….bijna niemand kiest hiervoor. Met de trein gaan is voor de meeste mensen gewoon een noodzakelijk kwaad. Omdat ze niet over een auto beschikken of omdat de enige weg van A naar B vol staat met oud Hollands fileleed.

De enigen die wel graag met de trein gaan is een select gezelschap Volendammers, maar ook alleen maar omdat zij er juist geld bij krijgen in plaats van er voor moeten betalen. Dat wil iedereen wel natuurlijk. Bovendien hebben zij nog nooit voor een trein hoeven wachten…sterker nog, het gele gevaar wacht juist op hen.

Logisch toch?
Meer betalen dus. Voor slechte prestaties. Ik wou dat het in mijn carrière ook zo werkte. Iemand op twitter merkte op dat het eigenlijk vrij logisch is…door alle vertragingen zit je steeds langer in de trein. En als je ergens langer gebruik van maakt, moet je ook meer betalen. Toch?

Ondertussen laat de NS één keer per week zogenaamde ‘instandhoudingsritten’ uitvoeren met Fyra treinen om te voorkomen dat de treinen gaan roesten of er onderdelen vast komen te zitten. Volgens mij was dat al het geval toen die krengen werden aangeschaft, maar goed. (Leuk verzonnen overigens ‘instandhoudingsritten’, mijn man heeft de term gretig overgenomen als hij me herinnert aan de huwelijkse plichten…maar dit terzijde)

Dusss….er worden kosten gemaakt (personeel, brandstof etc.) om 9 treinen ‘in stand te houden’ terwijl deze nooit meer gebruikt zullen gaan worden. Mag ik hopen dan. Daar waar bij een gemiddeld huishouden de miskopen regelrecht in de vuilnisbak of achter in de kast verdwijnen doet de NS het nog even bewaren….altijd handig extra treinen. Niet dat ze die ooit inzetten, maar goed.

Gratis adviesje
Je zou uit alle frustratie hierboven gaan denken dat ik regelmatig met de trein reis en behoorlijk gefrustreerd ben. Niets is minder waar. Ik zit haast nooit in de blauwgele monsters maar ik erger verbaas me telkens weer als ik dit soort berichten hoor. Kun je nagaan hoe de gemiddelde treinreiziger zich moet voelen.

Daarom wil ik heel graag de NS voorzien van een aantal gratis adviezen…om kosten te besparen zou ik stoppen met het subsidiëren van de carrière van Nick&Simon. Het lukt hen ook prima zonder jullie en het scheelt ons in ieder geval weer één (of eigenlijk twee) ergernis.

Niet om jullie de zwarte piet toe te spelen, maar ik zou als ik jullie was gewoon eens een goed gesprek gaan voeren met Sinterklaas. Daar waar jullie treinen vrijwel altijd overal te laat arriveren, heeft hij de pepernoten structureel te vroeg in de winkels liggen. Ik weet zeker dat jullie heel veel van elkaar kunnen leren.

Eén reactie to “Ontspoorde bedrijfsvoering”

  1. hans blankespoor 7 september 2013 bij 18:17 #

    Hij is weer grandioos.
    Het is duidelijk dat de NS Niet Spoort

Geef een reactie

