Grote meid!

31 Aug

Laat ik het maar gewoon bekennen, ik ben niet zo goed in “grote mensen dingen”. Sterker nog, ik loop er het liefst voor weg. Maar ja, als je moeder bent van drie kinderen en een eigen huis bezit dan wordt er soms toch wel iets op ‘volwasseneniveau’ van je verwacht helaas.

Van uitstel komt niet altijd afstel
In de categorie ‘strijkplank aanschaffen’ (je weet dat het nodig is, maar om nou te zeggen dat je even lekker ervoor gaat shoppen…nou nee) staan er al geruime tijd nieuwe kozijnen op ons boodschappenlijstje. Na maanden van vluchtgedrag besloot mijn man dat het echt niet langer kon en zette mij voor het blok: oppas voor de kinderen was geregeld en ik moest mee naar de kozijnenboer.

Natuurlijk wist ik dat het nodig was….als de katten bijna door de tuindeur naar binnen kunnen zonder kattenluikje omdat het hout dusdanig verrot is snap ik heus wel dat het hoog tijd wordt om de boel te vervangen. En misschien is het voor onze oudste dochter ook wel leuk als ze straks een raam heeft dat ze zelf open en dicht kan doen zonder dat het uit de sponning vliegt.

Kutkozijnen
En dus werd ik afgelopen vrijdag ruw weggerukt uit mijn roze wereld met eenhoorns en pony’s en afgevoerd  als een boer met kiespijn onderweg naar de tandarts om grote mensen dingen te gaan doen.  Ik zou me die dag gaan verdiepen in de wereld van de kunststofkozijnen. Door mij al liefkozend omgedoopt tot kutkozijnen.

Het ging al mis bij binnenkomst, we mochten even een kijkje nemen in de showroom. Showroom? Een kozijn is een kozijn toch? Nou daar had ik me even flink op verkeken. We kregen tekst en uitleg rondom alle mogelijkheden die er wel niet waren op het gebied van ramen en deuren….er kwam geen einde aan. Wist je dat ze kozijnen door midden snijden zodat je kunt zien hoe zo’n kreng is opgebouwd? Waarom? Wie wil dat weten?

Snel afgeleid
Helaas voor de vertegenwoordiger in kwestie lukt het mij nooit langer dan 10 minuten om interesse te veinzen. Mijn gedachten dwalen al snel af. Ik ben nu eenmaal niet geïnteresseerd in diepteprofielen en stolpdeuren. Ik wil gewoon in mijn vingers knippen, mijn ogen open doen en dat het dan geregeld is.

Hij moet het gezien hebben, maar het kan natuurlijk ook zo zijn dat hij gewend is om vrouwen met een glazige blik in hun ogen stoïcijns te woord te staan.  Op het moment dat de goede man begon over de verschillende soorten beslag, kreeg ik spontaan trek in pannenkoeken. En toen hij verder inging op het afwateringssysteem, antwoordde ik beleefd dat ik niet naar het toilet hoefde. Ik werd professioneel genegeerd. Het moet gezegd, mannen kunnen dat heel goed. Gelukkig maar.

Kapitaalvernietiging
Pas toen het over geld ging, was ik er weer even bij. Want –zoals een collega laatst al fijntjes opmerkte- voor het geld van nieuwe kozijnen kun je én opnieuw trouwen én een leuk autootje aanschaffen. Samengevat: kozijnen zijn niet leuk om te kopen en al helemaal niet leuk om te betalen. Maar ja, het moet….

Toch verliet ik afgelopen vrijdag ondanks de pijn in mijn portemonnee euforisch naar buiten. Opgelucht, dat het nu dan eindelijk geregeld was en ik weer kon gaan genieten van mijn gewone, ongecompliceerde leventje. Maar ook trots op mezelf, dat ik de kozijnentest had doorstaan. Dat had ik ‘m toch maar mooi weer even geflikt. Of, zoals mijn man het prachtig samenvatte afgelopen vrijdag: grote meid!

Eén reactie to “Grote meid!”

Trackbacks/Pingbacks

  1. Grote vent! | feetjeblogt - 15 januari 2014

    […] Maar ja, als je dan weet dat je huis echt, echt toe is aan nieuwe kozijnen (u weet wel, die k*tkozijnen waar ik al eerder zo mijn best voor had gedaan) en de dag aanbreekt dat deze ook geplaatst gaan […]

Geef een reactie

