Dankwoord vooraf…

25 Aug

Om zomaar eens een willekeurig historisch figuur te citeren: “I have a dream”

En raad  eens? Die droom staat op het punt van uitkomen, iets wat ik twee jaar geleden nooit had durven…eh…juist ja…dromen dus. Vanaf 6 september 2013 is de geboorte van mijn kinderboek ‘Rick de Reiziger’ een feit. Echt waar? Echt waar!!

Al jaren zat Rick in mijn hoofd en binnenkort mag ik hem dan eindelijk voorstellen aan Nederland. Ben zo benieuwd naar de reacties. Maar tegelijkertijd ook bang, want zouden kinderen het boek wel leuk vinden? En wat nou als niemand het wil hebben? Om nog maar eens een citaatje erin te gooien: “Frankly my dear, I don’t give a damn”. Ik heb mijn droom nagestreefd en gerealiseerd en dat kunnen er niet veel zeggen.

Achteraf is het makkelijk praten
Je ziet tijdens prijsuitreikingen als de Oscars de prijswinnende acteur/actrice altijd een waslijst met mensen afwerken aan wie ze mede hun succes te danken hebben. Prachtig, maar het blijft achteraf gepraat. Want wat nou als de film waarin ze speelden geen kaskraker was geworden? Zouden ze dan net zo dankbaar zijn voor de kans die ze kregen, de inspiratie die ze ontvingen of de steun van hun dierbaren? Nee toch?

Daarom wil ik graag op dit moment, vooraf…terwijl ik nog in de roes verkeer van de geboorte van mijn eerste kinderboek een aantal mensen bedanken. Ongeacht hoe mijn avontuur straks eindigt, zonder hen had ik de reis waarschijnlijk niet aangegaan of voltooid. Had ik mijn hart niet gevolgd en mijn droom niet verwezenlijkt.

Bij het begin beginnen…
Schrijven is iets wat ik altijd al leuk vond maar waar ik nooit écht iets mee deed. Totdat ik door Toon van Driel op het bloggerspad ben geraakt. Door hem ben ik me er in gaan verdiepen en indirect is hij de reden dat ik de stoute schoenen aantrok en me bij Viva.nl heb gemeld. Waar ik met open armen ben ontvangen door Kelly van Hal, waarvoor heel veel dank ! Het bloggen beviel goed en ik kreeg er ontzettend veel energie van. Wat was schrijven leuk!

Waar ik ook veel energie van kreeg (en nog steeds krijg) is het zinnenprikkelende spelletje #nlmv waarmee diezelfde Toon van Driel op Twitter ieders creativiteit stimuleert. Het leverde me niet alleen veel oefening op, maar ook een superleuke club mensen die recht door zee durven zijn met hun commentaren, wat ik oprecht waardeer.

Stap 2 t/m 800
Inmiddels was ik verslaafd aan schrijven geraakt en besloot ik naar de Bijzondere Verhalen Beurs te gaan om mijn verhaal van Rick de Reiziger te gaan pitchen aan een aantal uitgevers en auteurs. Zonder dat hij het zich waarschijnlijk heeft gerealiseerd, was kinderboekenschrijver Marcel van Driel (hé wat een bekende achternaam….) degene die mij het laatste zetje heeft gegeven. Zijn  enthousiaste reactie op de verhaallijn en zijn aansporing om het zo snel mogelijk op papier te zetten gaf voor mij de doorslag. Ik moest dit gewoon gaan doen!

Dat was makkelijker gezegd dan gedaan. Met een full time job, drie kleine kinderen, twee blogs in de week voor Viva en daarnaast nog een eigen bedrijf was tijd ongeveer het enige wat ik niet had. Excuses wel, in overvloed. Gelukkig was daar Carolien Kruijs die op mijn verzoek iedere week een hoofdstuk eiste. Echt, als je ooit iemand zoekt voor de functie ‘stok achter de deur’ dan moet je bij haar zijn! Niet alleen hield ze me scherp, ze was ook mijn belangrijkste (en eerlijkste!) proeflezeres en corrector.

De geboorte van Rick, Ralph en Laura…
Tijdens het schrijven bleek dat de hoofdpersoon dezelfde (tweede) naam had als de zoon van één van mijn #nlmv twittervrienden, Patrick Plakmeijer. Toeval bestaat niet, zeker niet als je bedenkt dat ik hem al had beloofd om een andere voor hem speciale naam in het boek te verwerken. Om de cirkel rond te maken heb ik vervolgens nog een karakter gecreëerd en die de (tweede) naam van zijn dochter meegegeven. Rick was voor mij al heel speciaal, maar dankzij dit eigenlijk stomme toeval kregen de andere karakters ook een extra laag mee. Heel bijzonder.

Een kinderboek heeft illustraties. Punt uit. Vooraf had ik het prima geregeld, dacht ik. Jammer alleen dat het op het laatste moment mis ging en ik in tijdnood dreigde te komen. En toen was daar Anita Stargardt. Niet alleen werd ik heel vrolijk van haar tekeningen, het klikte ook direct en zij heeft in no time (echt een dodelijk tempo) een aantal fantastische tekeningen voor het boek geleverd. Zij gaf mijn droom een gezicht. En wat voor één!

Slotakkoord
Natuurlijk kan ik mijn echtgenoot en mijn drie prachtige meiden niet vergeten in dit dankwoord, ik ben toch even een tijdje part time echtgenote en moeder geweest, iets wat zij zonder morren hebben aanvaard. Daarbij was mijn oudste dochter het ultieme proefpubliek om het manuscript op uit te proberen. Geloof me…een eerlijkere mening van de doelgroep krijg je nergens!

Last but not least ben ik boekhandel Post Scriptum dankbaar voor hun aanbod om de officiële boekpresentatie op 25 september in hun winkel te mogen houden. Ik ben nu al zenuwachtig.

Al deze lieve, lieve mensen heel erg bedankt. Jullie hebben allemaal op de één of andere manier bewust of onbewust bijgedragen aan het realiseren van mijn droom. En of ik nou straks wakker wordt met een gelukzalige glimlach of met een hardnekkige kater ….één ding weet ik zeker: het was een mooie droom!

Het eerste deel van Rick de Reiziger is vanaf 6 september te bestellen via boekscout.nl

6 Reacties to “Dankwoord vooraf…”

  1. Barbara namens Weethoeikheet.nl 25 augustus 2013 bij 08:23 #

    Gaaf! Als je een persbericht hebt dan zet ik het op http://www.vrolijkemamas.nl als je dat leuk vindt 🙂 

    Hartelijke groet, Barbara

    • feetjeblogt 25 augustus 2013 bij 10:11 #

      Oh wat leuk! Komt eind volgende week, dus zal ik je dan toesturen. Thanks!

  2. hans blankespoor 25 augustus 2013 bij 12:50 #

    6-letter woord voor Lingo: kanjer KA AA EN JE EE ER: K A N J E R

  3. Q. 25 augustus 2013 bij 20:28 #

    Ik wist het wel: dromen zijn géén bedrog! TOP!

  4. Jolanda 25 augustus 2013 bij 20:49 #

    Ik ben, en blijf, supertrots op je. Als je blijft geloven in je dromen dan kan het niet misgaan.

  5. Heleen 26 augustus 2013 bij 21:08 #

    Van harte gefeliciteerd! Super leuk voor je!!
    Groetjes Heleen

Geef een reactie

