De liefde voor muziek

7 Aug

geenZodra ze haar ogen opent begint ze aan haar eerste symfonie van die dag.  Neuriënd springt ze haar bed uit, een voorzichtig intro voordat ze aan het ontbijt losbarst in gezang. Na een letterlijk spetterend optreden in de douche (want jee, wat is de akoestiek hier fantastisch) besluit ze haar repertoire. Althans, voor dat moment. Want na de gedwongen pauze vanwege het tandenpoetsen, zingt ze vrolijk weer verder.

Valse start
Zes jaar werden zij en haar zusje gisteren. Onze twee wondertjes, waarvan zij met recht het grootste wonder genoemd mag worden. Zes jaar geleden waren haar kleine longetjes er namelijk nog helemaal niet klaar voor om geboren te worden. Na 2 weken Intensive Care, 3 weken aan de beademing en uiteindelijk nog 3 weken in het ziekenhuis mocht ze dan eindelijk mee naar huis.

En terwijl ze daar als hulpeloos baby’tje in haar couveuse lag, en tijd genoeg had om na te denken heeft ze het zich waarschijnlijk al voorgenomen: “als ik het red en mijn longen kunnen straks zelfstandig werken, dan zal ik ze dag in, dag uit ten volle benutten.” Natuurlijk kan dat niet, dat weet ik natuurlijk ook wel. Maar ik vind het een mooi idee. Daar waar zij heeft moeten vechten voor alle kleine beetjes lucht aan het begin van haar leven, gaat er nu vrijwel geen ademzucht meer uit zonder er muziek aan mee te geven.

Nachtegaaltje

Mijn kleine nachtegaal. Het liefst praat ze niet, maar zingt ze alles. Het levert boeiende gesprekken op in huis, ik waan me met enige regelmaat in een musical als zij me toezingt dat “ze heel graag kaa-ha-ha-aas op haar boterham wil” of in twee korte coupletten samenvat wat er op school gebeurd is die dag.

Net als de meeste kinderen zingt ze uit volle borst mee met het oeuvre van K3. Maar net zo makkelijk geeft ze een rhythm & blues versie weg van “In de maneschijn”. Ze is dol op de vrouwelijke solo in Joe Jackson’s Sentimental Thing (ja, met haar smaak is niets mis…) Ook alle top 40 nummers absorbeert ze als een spons en worden (fonetisch, dat dan weer wel) door haar enthousiast gereproduceerd.

Pascal Jakobsen eat your heart out!
Maar haar aller-allergrootste gave, is toch wel het componeren van eigen liedjes. De mooiste symfonieën ontstaan in het kinderstoeltje achterop de fiets als we een ritje door het bos maken. Alles wat we onderweg tegenkomen wordt bezongen, van de bloemen in het gras, de vogels in de lucht tot aan de eekhoorn in de bomen. Gelardeerd met hier en daar een piemel, een onderbroek of mama die een scheet laat, want hee…ze is en blijft natuurlijk wel zes jaar oud.

Desalniettemin creëert ze teksten waar Bløf nog een puntje aan kan zuigen. Een voorbeeldje van gisteren (denk er zelf even een zoetgevooisd kinderstemmetje bij):

Ik zie een eekhoorn in de bomen,
hij hopt van tak tot tak
Ik kijk er naar in mijn ondergoed
maar dat geeft niet, want ik ben een zeemeermin.

Dieper wordt het niet mensen!

Er gaat niets boven het origineel
Als je haar vraagt wat ze wil worden dan antwoordt ze ook steevast vol overtuiging: zangeres ! We hebben haar ook al aangeboden om op zangles te gaan, maar dat werd beleefd doch enigszins beledigd geweigerd. “Ik kan toch al zingen?!” was haar reactie. En zo is het ook.

Het meest gepaste verjaardagscadeau voor onze full time zangeres in spé leek ons een zingende barbie. En dat hadden we goed ingeschat, want het kwelende stuk plastic werd met luid gejuich ontvangen. Met als gevolg dat we nu sinds gisterenochtend 24/7 dit Mattel mormel steeds weer hetzelfde liedje horen zingen…bloedirritant. Ik ben totaal niet haatdragend, maar ik hoop dat ze snel richting het barbiekerkhof onder het bed verdwijnt. En als dat te lang duurt, dan slopen we de batterijen er wel uit.

Want –zoveel is mij inmiddels wel duidelijk geworden- er gaat niets boven het origineel. Zij brengt de muziek in mijn leven, ik hoop dat ik er nog lang van mag genieten.

2 Reacties to “De liefde voor muziek”

  1. marysjabbens 7 augustus 2013 bij 22:27 #

    Prachtig!! Word er helemaal warm van. Bijzonder kind en zo mooi beschreven.

  2. Aris Leepvogel 8 augustus 2013 bij 08:33 #

    Wat een schitterend verhaal…

Geef een reactie

