Zomergasten

29 Jul

Afgelopen zondag zagen we hoe Hans Teeuwen als eerste gast van het programma Zomergasten, ons kunstzinnige fragmenten als Trashhumpers voorschotelde, schopte tegen o.a. religie en acties als Serious Request, liet zien hoe hij fantastisch goed kon balanceren op twee stoelpoten en zichzelf en plein public uitriep tot Olympisch kampioen vingeren, waarbij er een kleine workshop werd gegeven aan Wilfried de Jong.

Ieder seizoen verbaas ik me weer en haak ik na één aflevering af. Ik vraag me af hoe de intakegesprekken voor dit  programma plaatsvinden……

“Goedemorgen. U spreekt met Sandra, van de redactie van Zomergasten. Ik wilde graag nog even uw lijstje met u doornemen voor de uitzending van zondag. Komt dat even uit?”

“Eh, ja natuurlijk, geen problemen hoop ik? Alle fragmenten zijn toch wel beschikbaar?”

“Ja, nee, dat is het niet. Het is meer eh….uw lijst is iets te algemeen naar onze zin. Ik wilde even samen de lijst doorlopen en kijken hoe we één en ander beter of anders kunnen duiden.”

“Oh…oké.”

“Om te beginnen bij uw favoriete sportmoment. U geeft hierbij aan de finale van het EK 1988 terug te willen zien.”

“Jaaaa, mooi historisch moment. Nederland werd kampioen. Krijg nu nog kippenvel als ik er aan terugdenk”.

“Ja, ja, heel mooi inderdaad, maar nogal eh…uitgekauwd. Het zou mooier zijn als u bijvoorbeeld het Olympisch goud van de waterpoloploeg koos. Ook een heel mooi sportmoment, maar toch net even iets aansprekender.”

“Oh…oké, ben zelf meer een voetballiefhebber, maar ook dat was een mooie prestatie inderdaad.”

“Fijn, dan gaan we dat regelen. Verder staan op uw lijstje series zoals Alf en Batllestar Galactica. Betekent dit dat u een buitengewone belangstelling heeft voor buitenaards leven? Bent u spiritueel aangelegd? En hoe moeten we het fragment uit de serie ‘Knight Rider” uitleggen? Als verbazing over de ons steeds weer voorbij strevende technologische ontwikkelingen?”

“Eh, nee….ik vond en vind dat gewoon hele leuke series. Dat was toch ook de vraagstelling? Geef je favoriete televisieprogramma’s op?”

“Ja dat klopt inderdaad, het is alleen niet de bedoeling dat het een heel breed publiek aanspreekt. We mikken niet op het collectief. Daarnaast willen we graag ook iets hebben wat we dood kunnen analyseren. Anders schiet het format van het programma zijn doel een beetje voorbij, snapt u. Dus in het geval van Knight Rider, zouden we stil kunnen staan bij de teloorgang van David Hasselhoff en hoe lang oude artiesten denken te kunnen doorteren op vergane glorie. Beetje psychologische insteek zeg maar.”

“Oh, oké…niet dat ik daar echt een mening over heb, maar goed…”

“U heeft nog even om een mening te formuleren, het is pas zondag. Brengt mij bij twee andere programma’s op uw lijstje; Boer zoekt Vrouw en Oh oh Cherso. Ook eigenlijk net iets te gangbaar voor ons programma, maar goed. Als we deze fragmenten zouden gebruiken, zou de presentator graag met u ingaan op de psyche van de mens en hoe we eigenlijk allemaal op zoek zijn naar een manier om de existentiële leegheid van ons bestaan op te vullen met onvervulde verlangens. Of iets in die richting.”

“Oh….oké.”

“Dat geldt overigens ook voor Ranking the stars en Family Ties. Alhoewel we nog proberen voor deze twee gelijkwaardige alternatieven te bedenken.”

“Alternatieven? Maar het zou toch mijn lijstje moeten zijn? Dat is toch het idee?”

“Natuurlijk, uw keuze komt ook heus wel aan bod hoor. Zo laten we uw muziekfragment sowieso intact, alhoewel U2 ook wel redelijk collectief gedragen wordt en daarmee niet direct heel interessant is voor ons. We zetten er gewoon een onbekende dode componist tegenover voor het noodzakelijk evenwicht. En ook uw filmkeuze kunnen we wel inpassen hoor. Een rolprent als de Titanic kan nog enigszins aangekleed worden met wat geneuzel vanuit historisch perspectief. Maar als u een andere suggestie heeft is deze overigens zeer welkom.”

“Oh…oké. Ik begin nu toch wel wat nerveus te worden voor de uitzending als ik eerlijk ben.”

“Wees maar niet bevreesd, de presentator dit seizoen is Wilfried de Jong, die weet wel hoe hij één en ander onsamenhangend aan elkaar kan praten.”

“Echt? Wilfried de Jong, oh wat leuk! Dat vind ik zo’n sympathieke man. Wat gezellig!”

<zucht> “Ja, dat is dus niet de bedoeling hè….”

“Wat niet?”

“Kent u überhaupt het concept van het programma Zomergasten wel? Het is niet de bedoeling dat u ‘gezellig’ met een glaasje wijn en een handje knabbels gezellig gaat zitten keuvelen met de presentator over uw favoriete fragmenten.”

“Niet?”

“Nee…het is VPRO hè, niet de TROS! Het idee is dat er ongemakkelijke stiltes vallen, u probeert de presentator van zijn stuk te brengen, hem provoceert waar nodig en onverwachte dingen zegt of doet. Het gaat namelijk niet zozeer om het programma, maar om de buzzz erom heen. Men moet op Twitter en in de kroeg wel iets kunnen becommentariëren en dat lukt alleen maar als er iets gebeurt op het scherm!”

“Oh….ik geloof bij nader inzien toch niet dat dit concept echt iets voor mij is.”

“Ik ben blij dat u dat zegt. Met uw goedvinden streep ik u dan van het lijstje. We hebben Hans Teeuwen ook op de lijst staan en die had wél cultureel verantwoorde programma’s uitgezocht. Bovendien weet hij als geen ander hoe dit programma hoort te werken. Bellen we hem wel even. Fijn dat we het zo hebben kunnen regelen. Een prettige dag nog!”

“Eh…ja, een prettige dag nog.”

 
 

Geef een reactie

