Meisjes zijn stom!

15 Jun

Uit recent onderzoekgeen is gebleken wat wij allemaal eigenlijk allang wisten:  de man wordt pas vrij laat volwassen. Enige nieuwe feitje is dat nu ook de gemiddelde leeftijd van deze volwassenheid vast staat: 43 jaar. Zo’n beetje ook de leeftijd waarin de midlife crisis zich voorzichtig begint aan te dienen zeg maar.

De reacties op het onderzoek zijn wisselend. De mannen zwaaien met de onderzoeksresultaten als legitiem excuus voor hun kinderachtige gedrag. Flauwe grapjes, boeren en scheten laten, moederskindjes, nog steeds verlangen naar de borst…zomaar wat kenmerken van de man op weg naar zijn volwassenheid.

Ik kan er aan de ene kant niet mee zitten. Ik bedoel, ook wij vrouwen weten al langer dan vandaag dat de meeste mannen gewoon grote kinderen zijn. Aan de andere kant verbaast het me dan weer wel dat de meeste topfuncties (in willekeurig welk land) door mannen worden bekleed. Als we (nu dus zelfs ‘officieel’) toch weten dat de gemiddelde man voor zijn 43ste levensjaar moet lachen om elke scheet, volkomen instabiel is en zijn dagen vult met kantoorhumor in plaats van een werkelijke bijdrage te leveren aan onze economie, waarom laten we dát dan gebeuren?

Meest treffende voorbeeld?  Onze ‘hij is een beetje dom’ koning. Hij was niet dom, hij dacht gewoon nog steeds als een tiener. Ander voorbeeld. Het hele bankwezen stort in….Waarom? Omdat  die ‘jongens’ niet met geld spelen, voor hen zijn dat gewoon knikkers.  Mannen die met treintjes spelen….ik zeg ‘Fyra’ en we weten genoeg. En tot slot nog één actueel voorbeeld: het land verkeert in crisis. Ik zal niet zeggen dat dit direct aan onze premier ligt, maar iemand die Nederland regeert met kreten als “doe zelf effe normaal man” en “ik heb een mooi salaris, dus ik hoef niet te bezuinigen” boezemt nou ook niet direct vertrouwen in. Laat ik het zo zeggen, hij zou bij mijn kinderen op school nog niet eens tot oudste kleuter worden benoemd.

Er is maar één plek waar ze het wel goed hebben begrepen en dat is bij het Vaticaan. Daar wachten ze net zolang tot alle mannen hun 1e én 2e jeugd achter de rug hebben, wachten daarna voor de zekerheid nog een paar jaar en pas bij het behalen van het rollatorrijbewijs ben je volwassen genoeg om in aanmerking te komen voor de functie van paus. Eigenlijk best verdedigbaar.

Maar helaas geldt dit niet voor de meeste belangrijke banen.  Zoveel talentvolle vrouwen zien met lede ogen toe hoe een groot deel van de wereld wordt bestuurd door dwaze kinderen, terwijl zij het eigenlijk net zo goed (zo niet beter) zouden kunnen. Maar dat kan niet en dat mag niet. Want zoals kinderen dat zo mooi kunnen zeggen: “Meisjes zijn stom!”

Stom genoeg om dag en nacht voor deze kinderen klaar te staan en ze af en toe wat wijze raad in het oor te fluisteren. “Achter je man staan”, betekent eigenlijk gewoon zijn scherven oprapen, de pleisters plakken, tranen drogen en op die manier indirect meewerken aan zijn opvoeding. Daar zijn we gewoon heel goed in. En –eerlijk is eerlijk- het brengt ook een grote mate van voldoening met zich mee.

Uiteindelijk voelen wij ons daardoor wat we eigenlijk ook zijn: superieur.  En daarom denk ik eigenlijk niet dat er komende jaren veel zal veranderen. Al was het maar omdat de meeste vrouwen nu eenmaal heel veel van kinderen houden….

2 Reacties to “Meisjes zijn stom!”

  1. Joop Mul (Nu Jo Mulholland / Ozcloggie) 21 september 2015 bij 07:26 #

    Ik ben 72. ( Groeten uit Sydney.) 37 jaren hier onderwijzer geweest. Niet dat ik er groot probleem mee heb maar ‘ergens’ (achter in het hoofd?) heeft er altijd een ‘indruk’ gezeten dat ik niet zo ‘mannelijk’ gezien werd als het hoorde. (Heus. Mijn twee volwassen kinderen zullen heus niet klagen.) Zeg. Ik speel nog steeds accordeon. Ik schilder en ga noch steeds naar “kunstles”. Ik had het grootste plezier in ‘stijldansen’ tussen leeftijden 17+ en ongeveer 30. (Was er niet zo voor gebouwd maar had blijkbaar goed gevoel voor het ritme en het was in latere jaren duidelijk dat de dames heel graag met mij danste. (Ik stapte niet op hun tenen.) …….Ik hou op. Wil ‘zeggen’ dat het natuurlijk niet een “zwart-wit” onderwerp is!

Trackbacks/Pingbacks

  1. Tot tien tellen…. | feetjeblogt - 4 augustus 2014

    […] van uitgaand van het feit dat mannen nog redelijk kinderlijk zijn, denk ik ook niet dat ‘jullie’ het mij kwalijk zullen nemen. Toch? Mocht het wel […]

Geef een reactie

