Blokkerdoos

29 Mei

geenIk was het echt niet van plan. Echt niet.

Ik zou geen blog schrijven over “ik heb het nog nooit gedaan”, een televisieprogramma waarin mensen zichzelf vogelvrij en kwetsbaar opstellen ten overstaan van het Nederlandse volk.

Een programma dat zichzelf promoot als *hoor hier de RTL5 voice over* integer televisieformat waarin taboes doorbroken worden.  Oh en waar integer staat moet je lezen ‘goedkoop’ en waar gesproken wordt over taboes doorbreken bedoelt Ewout Genemans eigenlijk ‘ten behoeve van het collectieve leedvermaak’. Hij haalt die dingen wel vaker door elkaar.

Maar goed, ik was het dus niet van plan. Natuurlijk, er is genoeg te lachen als je het programma bekijkt, maar ik vind het te makkelijk om deze mensen na de uitzending ook nog eens op de korrel te nemen. Hun bijdrage aan het programma is al gênant genoeg, daar hebben ze mij verder niet voor nodig.

En dus kwam er (ondanks verzoeken, waarvoor dank) geen blog over de gourmettende en pottenbakkende paardenman die diep van binnen eigenlijk gewoon een lompe hork bleek te zijn met een éénpersoonsbed van de Kringloopwinkel. Te makkelijk. Scoren voor open doel. Niet doen.

Het kostte me wat moeite, want er was genoeg inspiratie om een compleet boek te schrijven, maar ik hield me in. En het was me bijna gelukt. Totdat het meisje van de Blokker haar intrede maakte. Onvergetelijk. Met maar 2 regels tekst wist zij alle aandacht weg te halen bij de zielige hoofdpersonen waar half Nederland 5 minuten eerder nog om zat te lachen. “Willen jullie wel afrekenen? Het is hier geen speeltuin!” denderde haar zoetgevooisde stem de huiskamers in.

In scène gezet
Zonder de verdere context van de scène te kennen was een mening al gevormd: wat een bitch. Hoe ongastvrij kun je zijn als winkelbediende? De meningen op twitter logen er niet om. Tot zover niets aan de hand, zou je zeggen. Ware het niet dat de storm niet ging liggen na het derde reclameblokje maar juist verder aanwakkerde. Met digitale hooivorken en brandende fakkels ging men het Blokkermeisje virtueel te lijf. Galant als RTL5 altijd is, nam de zender het direct voor de Blokkerdoos op. “Ze wist zich geen raad met de camera’s en alle hectiek eromheen”, was de officiële verklaring, waarbij het meisje nog een bosje bloemen in de schoot geworpen kreeg.

“Nee, nee, nee!” riep Blokker onmiddellijk. De werkelijke reden van het klantonvriendelijke gedrag volgens hen? De hele scène was in scène gezet (dat heb je zo met scènes…) op verzoek van RTL5. De medewerkers van Blokker hebben juist gastvrijheid en klantvriendelijkheid hoog in het vaandel staan, aldus de verklaring op hun Facebookpagina.

Reality tv?
Ze zeggen wel eens dat de waarheid in het midden ligt, maar in dit geval ben ik toch geneigd om de uitleg van RTL5 te geloven. Want als er iets is wat er tegenwoordig ontbreekt in het Nederlandse winkellandschap dan is het wel klantvriendelijk winkelpersoneel (uitzonderingen uiteraard daargelaten). Iedereen kent wel een Blokkerbitch, Hemahoer of Trekpleistertrut in de omgeving. Een Kijkshopkreng, Febofeeks of Douglasdraak, slechte ervaringen genoeg wat dat betreft. Dus zo uitzonderlijk was dit optreden eigenlijk niet, al zeg ik het zelf.

Bingo!
En zonder het te weten heb ik daar ineens een nieuw format voor onze Ewout uit mijn mouw geschud. Een gloednieuw metamorfoseformat.  “Van Blokkerbitch tot GammaGastvrouw”, of “van LeenBakkerlul tot Scapinoschatje” voor mijn part. Ongeduldig en ongeïnteresseerd winkelpersoneel wordt omgetoverd in servicegerichte en gastvrije medewerkers. Nederland weet niet wat haar overkomt. Ik vind het nu al een succesnummer!

3 Reacties to “Blokkerdoos”

  1. Linda 30 mei 2013 bij 10:05 #

    Een bekende attendeerde mij op je blog – herkenbaar leuk verhaal!

    Mocht je iemand vinden voor het TV format dan heb ik het medium om de klantreacties objectief te verzamelen!

    Deels hebben we al – het is trouwens niet allemaal kommer en kwel – Blokker krijgt toch nog een voldoende http://www.preferenso.nl/winkels-en-webwinkels/huishoudartikelen/blokker

    Groet
    Linda

  2. Rick 2 juni 2013 bij 10:05 #

    Leuk hè, alliteraties ;). Nu ik: komische column

  3. Deb 3 juni 2013 bij 21:55 #

    Een mooi subtiel geschreven blog! Like!

Geef een reactie

