Terug naar de basis

5 Mei

geenIk lees in de krant dat er een grote buitenlandse afzetmarkt is ontstaan voor het witte poeder uit Nederland. De afnemers van dit goedje zijn schrikbarend jong. En nee, ik heb het gelukkig niet over cocaïne, maar over ordinair melkpoeder. Voor baby’s.

De dealers van het goedje, de zogenaamde ‘afhaalchinezen’ plunderen onze supermarkten en slaan groot in voor het nageslacht in het geboorteland. Want de in China geproduceerde babyvoeding is onbetrouwbaar, zo heeft de geschiedenis ons inmiddels geleerd.

Enfin, Nederland is in rep en roer, want er is nu onvoldoende voorraad aanwezig om de Nederlandse markt te bedienen. En dus wordt er al dagen spoedoverleg op hoog niveau gevoerd om dit nijpende probleem op te lossen. Prima allemaal, maar ik begrijp de paniek niet zo goed eerlijk gezegd.

Wat is het toch met Nederlanders dat we onze neus ophalen als er een vel op onze melk zit? Zelfs als dat vel de huid is van een nieuwbakken moeder? Als ik de cijfers moet geloven geeft anno 2013 nog maar één op de twee vrouwen borstvoeding aan haar pasgeboren kind. Wel heel makkelijk om dan de Chinezen de schuld te geven van deze melkpoederschaarste.

Voorop gesteld: ik ben niet van de borstvoedingsmaffia. We leven in een tijd waarin je kunt kiezen of je borst-of flesvoeding geeft en dat is een grote vrijheid. Ieder moet daar haar eigen keuze in maken. Zeker als je tegen problemen oploopt met voeden op de traditionele manier snap ik dat er moeders zijn die naar de fles grijpen (melk dan hè, mensen).

Maar ook voor de dames die hun dure, net gerenoveerde voorgevel niet willen beschadigen is flesvoeding een uitkomst. Of voor vrouwen die het gewoon ‘wel makkelijk vinden’ of om andere redenen kiezen voor de fles.. Zoveel mensen, zoveel meningen en het is een grote luxe dat we deze keuzes heden ten dage kunnen maken. Dat vind ik echt.

Het vervelende aan luxe alleen is dat je er zo snel aan went. En dat er dus nu serieus mensen in paniek zijn (als ik het nieuws mag geloven dan) omdat ze maar één pak Nutrilon per persoon mogen kopen in de winkel. En dat terwijl diezelfde klant vaak zelf twee volle jerrycans aan het lijf heeft hangen. Dat is een beetje hetzelfde als uit je dak gaan omdat je droger stuk is en je niet realiseren dat je de was ook gewoon nog aan de lijn zou kunnen hangen. Gewenning en verwend liggen dicht bij elkaar.

Daarbij, het is toch nog steeds crisis in Nederland? Ik zou zeggen maak van de nood een deugd. Waarom ruim tien euro voor aanmaakmelk betalen als je een gratis thuistap hebt?

2 Reacties to “Terug naar de basis”

  1. Rick 5 mei 2013 bij 22:50 #

    Beetje kort door de bocht Feetje. Borstvoeding lukt ook niet altijd. Vrouwen kunnen daar soms grote problemen mee hebben. Beetje vrouwelijke reactie, maar toch, ik weet dat het zo is.

    • feetjeblogt 5 mei 2013 bij 22:54 #

      Weet ik alles van…geloof me. Daar sta ik in het stuk ook wel even (heel kort) bij stil. Maar in deze tijden van luxe wordt het ‘proberen’ ook wel snel opgegeven…..los daarvan, wordt vaak de makkelijke weg gekozen helaas.

      Had overigens zo’n (terechte) reactie wel verwacht, maar niet van een man inderdaad 🙂

Geef een reactie

