Zakloos

23 Mrt

geen

Wat mijn ogen zien, maken mijn handen kapot. Het is één van mijn talenten waar ik niet trots op ben. Om risico’s te vermijden en huisraad te sparen, probeer ik dan ook zo weinig mogelijk te ondernemen. Voorbeeld? Het ‘huishouden’ is voor mij een typisch Scrabblewoord. Zo’n begrip waar je wel eens van gehoord hebt, goed is voor een hoge woordwaarde, maar je verder geen idee van hebt wat het nu precies inhoudt.

Helaas kom ik niet altijd weg met bovenstaand excuus. Soms worden er gewoon dingen van me verwacht, met alle risico’s van dien. Mijn gezinsleden zouden toch beter moeten weten. Maar nee hoor, niemand hield mij vanochtend tegen toen ik de stofzuiger te voorschijn haalde. Eén druk op de knop en het beestje was overleden. Blies, of nee zoog zijn laatste adem uit..eh in.

En dus moest er stante pede een nieuwe stofzuiger komen. Eén met zo min mogelijk onderdelen (want hoe meer onderdelen, des te meer er stuk kan) dus bij voorkeur een zakloos exemplaar. Op naar de winkel!

Haantje de voorste
De jongeman die mij hielp had een speciale tactiek als het gaat om klantenbenadering. Ik vertelde hem dat ik op zoek was naar een stofzuiger. Zijn reactie? “als ik vragen mag, waar gaat u hem precies voor gebruiken?”

Op dat moment werd mijn brein een bubbelend vat vol gevatte opmerkingen, maar om het enigszins gepast te houden (de jongen deed toch zijn best niet waar?) kwam er een heel flauw antwoord. “Voor de afwas, meneer.”

Enigszins van zijn stuk gebracht informeerde hij vervolgens waarom ik per se een zakloos exemplaar wilde. Er volgde een promotiepraatje van tenminste vijf minuten waarin alle stofzuigers mét zak op een voetstuk werden geplaatst en verdedigd. Het was duidelijk, ik had hem beledigd en in zijn mannelijkheid aangetast door zo duidelijk mijn voorkeur uit te spreken voor een apparaat zonder zak.

Stofzuiger met ballen
Toen duidelijk werd dat -al zijn tegenargumenten ten spijt- mijn besluit echt vast stond, had de knul nog maar één missie: mij een Dyson Animal Ball 3000 aansmeren. Dé motorheld onder de zakloze kneuzen. Al het gebrek aan mannelijkheid werd gecompenseerd door vermogen, zuigkracht, actieradius en het stoere uiterlijk. Het was duidelijk: het was dit of helemaal niks. Dit apparaat had in ieder geval ballen, daar kon je mee voor de dag komen.

Ik heb echt oprecht geïnteresseerd naar hem geluisterd en daarbij misschien zelfs een klein beetje de illusie gewekt dat ik voor dit beest van een stofzuiger zou gaan. Om vervolgens toch voor een ordinaire AEG supercycloop (eerlijk, wie verzint die namen?) te gaan. Zonder zak uiteraard.

Man, man, man….je had zijn gezicht moeten zien. Alsof ik hem zojuist een knietje had gegeven. ..de zak!

Eén reactie to “Zakloos”

Trackbacks/Pingbacks

  1. Fulltime spookhuis | feetjeblogt - 10 mei 2013

    […] zondag in mei. De kinderen zijn aan het buitenspelen en ik treed  –gewapend met een emmer sop en de stofzuiger- onverschrokken de kamer van onze tweeling van 5 binnen. Het is onheilspellend stil, zo ken ik deze […]

Geef een reactie

