WIDM: De ontknoping

9 Mrt

geen

*** Hieronder mijn WIDM blog die vrijdag 8 maart 2013 is verschenen op http://www.viva.nl ***

 

Seizoen 13 zit erop. Gisteren werd eindelijk de identiteit van de mol onthuld.

Ik zat er helemaal klaar voor, wachtend op “mijn gloriemomentje”. Eindelijk zou ik het, na een WIDM-carrière van slechte voorspellingen, vanaf de eerste aflevering bij het rechte eind hebben. Want ik wist het zeker. Paulien is de mol. Nou niet dus.

Heeeeel even op het juiste spoor
Het is flauw om te zeggen dat ik vanaf de eerste aflevering Kees als ‘goede 2e verdachte’ heb gezien en ook de hint in de eerste aflevering (geboortejaar ’82) heb opgepikt. Ja, ik had hem (heel even) in het vizier, maar heb hem in aflevering 4 rigoureus van mijn verdachtenlijstje geschrapt. Hij kon het niet zijn. Kon niet. Echt niet.

Maar wel dus. En het moet gezegd, hij heeft het fantastisch gedaan. Heb erg moeten lachen om het korte overzicht van molacties, zoals het touwtje trekken samen met Carolien en Zarayda. Hij heeft ze gewoon vierkant staan uitlachen terwijl zij zich rot stonden te trekken. Ook het shot van hem als kerkorganist was hilarisch. Sta je dan, gehuld in zwarte satijnen lakens een Jostiband-solo weg te geven. Geweldig.

Ewout betaalde als eerste de Tol
En hoe hij al zijn acties subtiel afschoof. Het initiatief en daarmee de schuld bij een ander neerleggen. Chapeau! Tijdens al zijn bekentenissen gisterenavond zag je vooral Ewout met grote ogen naar hem kijken. Was dat zijn Kees? Zijn goede vriend Kees met wie hij de meest intieme momenten in een twijfelaar in Zuid-Afrika had beleefd? Die hij blind had vertrouwd? Met wie hij na de opnames nog een biertje had gedronken in Volendam?

Ja Ewout. Diezelfde Kees zorgde ervoor dat je als eerste uit het spel lag. De waarheid is hard helaas.

Smaakmakertje
Daar waar ik Paulien als ultieme mol zag, had zij zichzelf niet eens zover zien komen. Ze had maar twee broeken meegenomen, omdat ze waarschijnlijk toch vroeg uit het spel zou liggen. Ben blij dat ze gebleven is, vond haar samen met Daniël toch een beetje de smaakmaker van dit seizoen. Omdat ze oorspronkelijk, origineel en onhandig is, zoals Art zo mooi samenvatte, maar ook omdat ze de leukste uitspraken had.

Ze was een geografische gehandicapte deelnemer, die hoogtes voelde tot in haar kut en fatalistisch werd tijdens actiespellen. En dat zijn maar drie van haar tientallen gevleugelde uitspraken tijdens dit seizoen.

Eén groot avontuur
Daniël was natuurlijk de actiedude van dit seizoen. Stijf van de adrenaline (waardoor ik de eerste afleveringen een klein beetje allergisch voor hem was), als een klein jochie in een avonturenboek. Of, zoals Janine gisteren zei: “Jij zat eigenlijk in Wie is James Bond?”.

Het kon Daniël allemaal niet veel schelen. “Hé, hé… maar ik was er wel bij! Fuck!” aldus zijn korte terugblik op het programma.

Doodsbang voor alles, behalve voor de mol
Naast een mol, een winnaar en een verliezer kende dit seizoen ook een debieltje. Het klinkt oneerbiedig, maar het is gelukkig een zelfbenoemde titel van Zarayda. Die gisteren maar eens zag hoe dom het is om iemand echt te vertrouwen in dit spel. Haar gaybrother Kees had haar voorgelogen en soms zelfs gewoon misbruikt! Ze was in shock.

Zarayda, die dit seizoen echt OVERAL bang voor is geweest, was niet bang om haar vertrouwen in de handen van Kees te leggen. Een complete overgave die haar uiteindelijk fataal werd in het spel. Als het goed is, is ze nu ergens haar schoen aan het opeten.

Hoofdprijs
Oh, wacht. Dit seizoen had trouwens nog een winnaar. Paulien sleepte dan misschien wel een hele grote pot binnen (€ 17.120), Tania had toch wel de hoofdprijs. Hoogzwanger zat ze gisteren aan tafel. Want één seizoen Wie is de mol vol met bijna dood-ervaringen was ze klaar voor het ‘echte werk’. Ik vond het trouwens ook heel prettig om Janine aan tafel te zien zitten en te horen dat het beter met haar gaat. Haar ongeluk heeft toch wel even een schaduw geworpen op seizoen 13 (het zit ‘m in het getal).

En nu zit het erop. Afkicken volgende week. Ik vond het in ieder geval weer een geweldig seizoen, waarbij het delen van mijn ervaringen/verdenkingen met jullie voor mij de kers op de taart was. Volgend jaar weer?

En dan ga ik nu nog even snel de uitzending van gisterenavond terugkijken. Misschien dat in de herhaling Paulien toch stiekem wel de mol is 🙂

CC foto’s: still filmpje

Geef een reactie

