WIDM: Wie van de drie?

3 Mrt

geen** Hieronder mijn WIDM blog die vrijdag 1 maart 2013 is verschenen op http://www.viva.nl **

 

Na een ochtendje flink uithuilen tijdens het ontbijt vanwege het vertrek van zijn trouwe maatje Zarayda, kon onze Kees er weer helemaal tegenaan. Klaar voor de laatste opdrachten!

Ik vond het meer dan opvallend dat één van deze opdrachten zich afspeelde in de centrale bibliotheek van Johannesburg. Alle alarmbellen gingen tegelijk af bij mij. Hallo! Boeken! Taal! Van wie is dat nou ‘zeg maar echt haar ding’? Maar misschien wil ik wel te graag dat Paulien inderdaad de mol is dat ik te snel dit soort linkjes leg.

Oorlog tussen de boekenplanken
Want ik bleek haar affiniteit met de bibliotheek behoorlijk onderschat te hebben. De opdracht? In de bieb waren 10 molboekjes verstopt van alle kandidaten. Door te zoeken via het kaartenbaksysteem wist je waar je moest zoeken, namelijk bij het favoriete boek van de betreffende persoon. Nam je het molboekje mee, verdiende je niets. Liet je het staan en nam je het gewone boek mee, dan werd er geld voor de pot verdiend.

Bij het woord kaartenbak begon Paulien (slecht geacteerd of echt waar?) bijna te hyperventileren. Met het klamme zweet op haar voorhoofd en paniek in haar ogen trok ze totaal zonder plan de verschillende laatjes open. Toch lukte het zowel haar als Carolien het eigen boekje veilig te stellen en zowaar nog wat andere boeken te scoren. Kees niet, die was vooral (tevergeefs) druk bezig zijn eigen boekje te vinden. En stond daardoor als enige met lege handen.

Buiten bleek algauw waarom: deze Volendamse bestseller was in handen gevallen van Carolien. En ze wilde hem best teruggeven… in ruil voor de pot. Dat is best een hoop geld voor een kladblokje, moet Kees gedacht hebben – want hij bedankte vriendelijk.

A passion for fashion
In het meest vreemde hotel ooit (met onder andere een kamer met bed op een podium waar volgens Paulien hoeren worden geofferd) besloten de drie finalisten de laatste opdracht in stijl tegemoet te gaan. Shoppen dus!

En met Kees – ik ben 100% gay, dus ik weet wat jij wil – en Paulien – diep in mij schuilt een modebewuste homo – in het midden, was Carolien in ieder geval verzekerd van het juiste modeadvies.

Speeddaten tussen de rails
De prachtige nieuwe outfits misstonden in ieder geval niet tijdens de laatste opdracht. Op een prachtige, ouderwetse, Agatha Christie-achtige trein met als eindbestemming Pretoria werd het laatste spel gespeeld. Ik vond het misschien wel het meest vage spel ooit.

De kandidaten konden in de trein ‘speeddaten’ met een aantal personen, waarna ze een vraag voorgelegd kregen. Nadat deze vraag was beantwoord, volgde er een clou die iets van de identiteit van de mol verklapte. Het abstractieniveau van deze hints was voor mij echter iets te hoog gegrepen, ik kon er geen chocola van maken.

Cash & cocktails
Zoals in ieder goed Agatha Christie-verhaal kwam er ook hier een barman in voor. Spencer, zoals de goede man heette, stelde de kandidaten individueel een drietal vragen waarop ze het antwoord zouden moeten weten na de hints die ze ervoor gehad hadden (volg je het nog?).

Het leek eigenlijk niet uit te maken of het antwoord op de vraag goed of fout was, je kreeg sowieso € 250 per antwoord. Het viel me op dat de drie antwoorden van Kees achter elkaar de volgende zin vormden: de mol is de enige op de berg. Bij de puzzel-/helikopter-opdracht was hij de enige op de berg! Ook een ander antwoord wijst zijn kant op, zoals je hier kunt lezen.

Tegelijkertijd gaf Paulien als antwoord dat zij de laatste versie van het gedicht (één van de eerste opdrachten) had geschreven, terwijl ze eerder had geconcludeerd dat de mol dat had gedaan. ARGHHH… de hints wijzen alle kanten op deze aflevering!

In een eigen coupé vonden de drie vervolgens een kistje met hierin de naam van de mol. Althans, als je alle drie de vragen van Spencer goed had beantwoord. Kees zag zijn eigen naam, Carolien die van Paulien en Paulien… dat kistje kregen we opvallend genoeg niet te zien.

Eindbestemming bereikt
En toen… minderde de trein vaart en verscheen Art in beeld, eenzaam wachtend op het perron. Letterlijk het eindstation van de reis en van deze serie. En ook het einde van de droom van Carolien om deze serie te winnen. Zij bleek namelijk niet de mol, maar ook niet de winnaar.

De laatste scène was prachtig: Paulien en Kees op hun paasbest hangend aan Art’s lippen. Wie is de mol? Is het de onhandige, knullige, ik-ben-allergisch-voor-adrenaline Paulien of de goedgehumeurde allemansvriend Kees? Vanaf het begin heb ik op Paulien gezeten als mol en Kees als tweede verdachte, tegelijkertijd… ik heb het ook nog nooit goed geraden. Toch blijf ik bij Paulien, al was het maar om haar te bedanken voor de prachtige quotes die ze deze serie leverde!

Volgende week weten we het. Ik kan niet wachten.

CC foto’s: still filmpje

Geef een reactie

