Gewichtige zaken

17 Feb

geen

“Goed gereedschap hangt onder een afdakje”, een gevleugelde uitspraak waarmee menig man zijn bierbuik introduceert en vaak ook mee wegkomt. Hoe anders is dat bij vrouwen. Mijn schuur (ik heb nu eenmaal geen gereedschap) is ook aardig overdekt. Sterker nog, het afdakje in kwestie hindert me de laatste tijd ook steeds meer tijdens het grasmaaien.

 

Manwijf
Gek hè, daar waar een man makkelijk wegkomt met dit soort grappige uitspraken, klinkt het bij een vrouw eigenlijk alleen maar ordinair. Maar goed, het gaat me hier even niet om die beeldspraak. Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat vrouwen over het algemeen veel meer bezig zijn met hun gewicht. Mannen daarentegen maken zich niet zo dik. Die nemen zichzelf zoals ze zijn en daar moet de omgeving het maar mee doen. Ik vrees dat ik wat dat betreft ook een heel klein beetje testosteron met me meedraag. Over het algemeen kan het mij namelijk ook niet zo boeien wat men van me vindt.

Vraagt u maar
Vorige week nam één van mijn meiden een klasgenootje mee naar huis. “Mam, ze wil je iets vragen, maar ze durft niet zo goed”, aldus dochterlief. “Zeg het maar hoor”, spoorde ik de kleuter in kwestie aan. Waarop ze verlegen vroeg: “Waarom bent u dik?”

Zonder te blikken of te blozen gaf ik haar zo eerlijk mogelijk antwoord. “Ik eet nogal veel. Voornamelijk kleine kinderen.” Ik denk niet dat ze nog een keertje komt spelen.

Toch zat het me niet lekker. Sowieso hadden we hier met een cultuurverschilletje te maken, het klasgenootje in kwestie was van Chinese afkomst. En ondanks het feit dat 1 op de 3 Chinezen een restaurant of snackbar runt is het niet direct volk met aanleg voor overgewicht. Ik vermoed dat ze zelf drie maal daags slechts één rijstkorrel nuttigen. Kan haast niet anders.

De waarheid in één lettergreep
Maar los daarvan bleef het woordje ‘dik’ toch wel eventjes hangen. Zelf omschrijf ik me altijd liever als beeldvullend, mollig of ontzettend aanwezig. De waarheid in meer dan één lettergreep klinkt namelijk altijd nét even wat beter. Ik ben me er van bewust dat mijn man ontzettend veel geluk heeft; hij heeft heel veel vrouw om van te houden. En ook mijn meiden komen graag en vaak bij me knuffelen omdat “ik zo lekker zacht ben”. Alleen maar voordelen dus.

Natuurlijk doe ik af en toe wel een poging tot lijnen, maar alleen als het mij uitkomt en omdat ik het zelf wil. Subtiele hints in de richting van een dieet of lichaamsbeweging werken bij mij als een rode lap op een stier. Op het moment dat mijn man meldt dat hij de zolder heeft opgeruimd en dat daardoor de hometrainer weer gebruikt kan worden, zet ik hem dezelfde avond nog op marktplaats. Die hometrainer dan hè…

Oneerlijke strijd
Waarom ik deze blog schrijf? Omdat ik het een oneerlijke strijd vind. Niet zozeer de strijd tegen de kilo’s (ik heb het allang opgegeven) als wel de ongelijkheid tussen mannen en vrouwen. Daar waar een man zijn omvang als een trofee met zich meedraagt, worden wij vrouwen in een keurslijf gedwongen. En als dat niet past? De schande! Doe er iets aan en snel!

Nou nee dus. Ik kleur over het algemeen graag buiten de lijntjes, dus lijnen is aan mij niet besteed. Sowieso hou ik van veel en lekker eten en één keer in de maand heb ik een periode die ik alleen maar doorkom in gezelschap van mijn goede vriend chocolade. Het is niet anders. Voor mensen die dat maar niet willen begrijpen, helaas pindakaas (oeh, lekker…broodje pindakaas). Leven en laten leven is mijn devies en voor iedereen die dat maar niet wil snappen herhaal ik hieronder nog maar eens mijn lijfspreuk:

geen

Eén reactie to “Gewichtige zaken”

  1. Hans 17 februari 2013 bij 23:16 #

    Hoe groter het lijf… hoe meer innerlijke schoonheid het kan herbergen.

Geef een reactie

