Alaaf and kicking….

9 Feb

geenHet is weer zover…ieder jaar gaat het deel van Nederland onder de rivieren voor vier dagen op slot. Bedrijven sluiten hun deuren, officiële plaatsnamen worden vervangen en grijze kantoormuizen wisselen hun dagelijkse strop in voor een rode neus en clownschoenen. Het moge duidelijk zijn: het is weer carnaval!

Ik ben geboren en getogen onder de rook van Dwalmdam (Rotjeknor dus) en hoor die hele heisa dus eigenlijk niet te begrijpen. Gelukkig stroomt er ook Limburgs bloed door mijn aderen (dank je mams) en kreeg ik als klein kind dit culturele erfgoed al met de paplepel ingegoten. En ik vond het fantastisch!  Maar ja, toen was ik nog kind en dan is ieder excuus voor een ordinair verkleedpartijtje natuurlijk van harte welkom.

Niet forceren, wel proberen
Toen ik eenmaal groot was (groot ja, volwassen zal ik nooit worden vrees ik) werden de bezoekjes aan Limburg minder. Mijn prins op het witte paard bleek geen prins carnaval en tja, voor de liefde breng je nu eenmaal grote offers. We hebben het nog wel geprobeerd hoor, met een groepje vrienden richting Brabant om daar in Schoenlapperslaand (formely known as Waalwijk) de polonaise te lopen. En het kwam altijd wel goed, want er was bier. Maar toch, het kon hem niet bekoren.

Doe maar normaal…dan doe je gek genoeg
Wat is dat toch met ‘ons’ volkje boven de rivieren? Al die forenzen die dag in dag uit met een chagerijnige kop met elkaar in de file staan, kunnen zich niet voorstellen dat een polonaise wel eens heel leuk zou kunnen zijn. Zelfde concept, alleen zonder auto’s en in een iets andere outfit. Vier dagen lang de boel dichtgooien om het leuk te hebben…wat kun je daar op tegen hebben?

Alleen maar voordelen
Natuurlijk is het vervelend dat je TomTom namen als Oeteldonk en Lampengat niet herkent, maar hé wat is er mis met een beetje zelfredzaamheid? En natuurlijk zijn inwoners uit Friesland gewoon jaloers omdat onder de rivieren de tocht ieder jaar wel gewoon door gaat. Volwassen mannen die met passie een jaar lang werken aan een fantastisch mooie praalwagen; ik zie dat toch liever dan dat mijn vent hele avonden in de kroeg hangt eerlijk gezegd. Ik heb me zelfs laten vertellen dat netwerken een stuk makkelijker gaat als je lid bent van de Raad van Elf; mooie combinatie van hobby en lobby? Briljant!

We kunnen het blijkbaar wel
Maar het mooiste van carnaval vind ik toch wel die vier dagen verdraagzaamheid. Dat je gewoon tegen iemand op kan botsen en wegkomt met een simpel ‘sorry’. Je biedt elkaar een drankje aan en voor je het weet heb je er een beste vriend bij. Daar waar dit normaal gesproken uit zou monden in een vechtpartij. Niet tijdens carnaval, dan is er geen sprake van alaaf and kicking maar van één grote familie. Jammer alleen dat je je hiervoor eerst als Pino moet verkleden.

Kom op, inhaken!
Laten we het gewoon eens met elkaar proberen. Het hele land vier dagen op slot, haren los en kangoeroepak aan en in één lange polonaise alle provincies langs. (ideetje voor de tournee van Wim-Lex en Maximá misschien?) Je zult zien, het valt reuze mee. En als het bevalt? Dan doen we het toch gewoon het hele jaar?

Alaaf!!!

Voor alle carnavalshaters, gelukkig voor jullie is er ook een tegengeluid. Lees hier de column van Rick Evers.

Bron foto: Bahianoticias

Geef een reactie

