WIDM: Laag bij de gronds

3 Feb

geen** Hieronder mijn WIDM blog die vrijdag 1 februari 2013 is verschenen op www.viva.nl **

Ik ben in de war. En niet zo’n beetje ook. Ik ben nog steeds overtuigd van mijn eerdere theorieën en ik geloof ook nog altijd in ‘mijn molletje’, maar na gisterenavond heb ik wel een tweede verdachte op mijn lijstje bijgeschreven.

Nog voordat aflevering 5 écht begon, wilde Paulien even zeker weten dat iedereen ‘elkaar nog lief vond’. Essentieel als je met dit gezelschap op kampeertocht wordt gestuurd in een wildpark in Zuid-Afrika. Want je moet er toch niet aan denken dat iemand nog wraakgevoelens koestert na de executie van vorige week en je onderweg uit de jeep sodemietert.

De zenuwen van Zarayda
Nu is voor mij iedere wegenkaart al een grote spoorzoeker, maar de kaart naar de kampeerlocatie was letterlijk één grote puzzel. Terwijl Paulien haar klungelige, passieve zelf was aan de zijlijn, wist de rest vrij snel de puzzel op te lossen. Waarbij Daniël het laatste stukje op de juiste plek legde. Ze konden vertrekken!

Maar niet voordat er wat extra luiers waren aangeschaft voor Zarayda, bij wie iedere gedachte aan slapen in de wildernis het al dun door de broek liep. Dankzij haar goede voorbereiding wist zij alles af over de buitenschoolse activiteiten van de hyena’s en de favoriete hobby van het nijlpaard en dat maakte haar nog onrustiger.

De Bob? De Mol!
Het moet voor haar dan ook de hel zijn geweest toen na de giraffe op rechts en twee zebra’s op links, nét die ene hondsdolle olifant haar pad kruiste. De jeeps –verdeeld in chicks en dicks- moesten maken dat ze wegkwamen. Iets wat de heren (2 professionele acteurs en 1 complete mongool, aldus Tim) prima lukte.

Maar Tania, die de Bob was bij de dames helaas niet. Haar pogingen tot wegrijden werkten juist averechts waardoor de jeep steeds verder ingegraven werd. Om ‘plotseling’ toch met een beetje gas de plek des onheils te verlaten. En dat vond ik verdacht. Wie kan zich ingraven om vervolgens te verdwijnen? Juist ja, een mol!

Vetverliefd op Daniël
Op de kampeerlocatie aangekomen, troffen ze een aantal ‘jee-we-zijn-gezellig-in-Zuid-Frankrijk-tentjes’ met opgemaakte bedjes. Een hele geruststelling voor luxepaardje Daniël. Ook brandde er al een romantisch kampvuurtje waardoor alle ladies –die toch allemaal al vetverliefd op Daniël waren- helemaal in de stemming kwamen. En dat kwam mooi uit, want het was tijd voor een rollenspel.

Een ‘wie is de mol’ spel, binnen het spel. Met nog eens 2 mollen, naast de ‘echte’ mol. Het werd een vrolijk kampvuurverdrijf waarbij Paulien haar rol van mol met verve speelde. En er dus geen geld werd verdiend. Wel kreeg zij voor haar acteertalent 3 jokers die zij volgens mij (en volgens Daniël) eigenlijk helemaal niet nodig heeft. Er werd overigens niet lang stilgestaan bij het mislukken van de opdracht, want het was tijd om te gaan eten: een heerlijk maaltje gegrilde krokodil.

De morgenstond heeft goud in de mond
Na een hele korte en wilde nacht vol junglegeluiden waarbij Zarayda waarschijnlijk 4 keer van angst haar bed heeft bevuild, Paulien had verwacht dat de leeuw die ze hoorde naast haar zou komen liggen en Carolien juist voor het échte beest in bed ging (goedemorgen Daniël…) mochten de kandidaten gaan goudzoeken. The old fashion way that is.

De scènes die volgden leken een beetje op zo’n circusact met van die draaiende Chinese bordjes op. Alleen dan zonder circus, zonder stokjes maar wel met heel veel zand, water en laag bij de grond. En wie is er op zijn best als het gaat om ‘laag bij de gronds’? Juist ja, een mol. En daarom vond ik het erg verdacht dat Tania zo uitblonk in dit onderdeel. Tegelijkertijd liet mijn molletje Paulien een flinke mols- eh zandhoop achter, wat ook weer een hint zou kunnen zijn…ARGH !!

Ik weet het niet meer….
Enfin, het gevonden ‘goud’ en de brokjes die werden bijgekocht moesten worden omgesmolten tot een sleutel, een eer die Daniël ten deel viel omdat hij vroeger ook tinnen soldaatjes heeft gegoten. (ik ook, ik ook…ik voel een band!!) De sleutel was net als de maker volkomen perfect en opende de deur van de kluis (de Katja Schuurman onder de mogelijkheden aldus Zarayda) naar 2500 euro. Kassa !!

En toen kwam de executie. Na de generale repetitie van 2 afleveringen geleden ging de aftocht van Tim na het zien van zijn rode scherm vrij soepel. Tania had de test voor 100% ingevuld op Tim en toch mocht zij blijven. Ze deed heel verbaasd en vermoedt nu dat er 2 mollen in het spel zijn. Voor mij is zij na deze aflevering in ieder geval ook mede hoofdverdachte geworden op mijn lijstje. Vooral na het zien van het doorkijkje naar volgende week. Waar ik verder niets over zeg om spoilers te voorkomen…..

Stand van de pot: € 10.070
Mijn mol: Paulien / Tania
Exit: Tim

CC foto’s: still filmpje

Geef een reactie

