Vogelspotten

20 Jan

geenVorige week mocht ik als begeleidster mee op excursie met de klas van mijn dochter. Wat ik wel wist: we zouden naar het Natuur- en Milieu educatiecentrum gaan. Wat ik niet wist: we gingen vogelspotten. Onder leiding van Riet & Piet, twee vrijwilligers die zich in de prehistorie al met vogeltjes bezig hielden en die nu bijkans orgastische geluiden produceerden bij het zien van één enkele houtduif.

Ik zal jullie niet vermoeien met de hilarische ochtend die ik heb beleefd, maar ik ben nog net niet de klas uitgestuurd zullen we maar zeggen.

Vreemde vogels
Maar goed, dankzij deze twee vreemde vogels wist ik dat vandaag de nationale tuinvogeltelling zou plaatsvinden. En om mijn beschamende gedrag van voornoemde ochtend nog enigszins te compenseren was ik er vanochtend als de kippen bij om de vogels in mijn tuin te tellen. Alles voor onderzoek en vaderland!

De ochtend begon al hoopgevend nadat ik in de spiegel niet alleen één dom gansje maar ook een viertal kraaienpootjes signaleerde. Het tellen was begonnen! Mijn buurman, die altijd haantje de voorste is als het op dit soort zaken aankomt, stond al ijverig in de tuin met naald en draad een ketting van pinda’s te fabriceren. Ik noteerde: één reiger. In de tuin van de andere buren zag ik een vreemde eend in de bijt. Blijkbaar was daar net een kindje geboren, want er stond zo’n lelijk gefiguurzaagd ooievaartje op het gazon. Ik reken het goed.

Koekkoek!
Oh wat had ik een lol in mijn eendje. Dit bewees maar weer eens dat ik ook heel goed zonder gezelschap toekan. “Koekkoek” klonk het om stipt 11 uur, tijd voor een korte pauze. Ik besloot een muziekje aan te zetten om nog meer in de stemming te komen. Dries Roelvink natuurlijk. En omdat ik al 4 koppen koffie op had, was ik inmiddels ook wel aan kaketoe. Na deze sanitaire stop kon ik gelijk de wc eend van mijn lijstje afvinken en nam ik vol goede moed weer voor het raam plaats. Dit keer aan de voorzijde van het huis.

Bijzondere exemplaren
Ik zag vogels van allerlei pluimage voorbij komen, maar twijfelde of ze wel op mijn lijstje thuishoorden. Zoals die hippe vogel op zijn ijsvogelblauwe scootertje, die tortelduifjes op het bankje of de twee dames die voor de deur op de stoep stonden te praten. Ik verstond ze niet en er zat daarom niets anders op dan even kort te luistervinken. “Ik ben die kauw zo zat”, hoorde ik ze zeggen. Oké, ik zag ‘m niet, maar dit ooggetuigeverslag leek me ook te volstaan.

In de verte zag ik wat kinderen op het ijs en één schijtlijster die het niet aandurfde. Check, weer een vinkje! En de dame van de zonnebankstudio van om de hoek zorgde voor nog eens 2 roodborstjes op mijn lijstje. Ik werd er overmoedig van.

Ik zit in de nesten
Maar toen, toen zakte het in. Ik zag ze op een goed moment niet meer vliegen. Stond ik dan, als een uilskuiken voor het raam. Terug te verlangen naar de tijd van vóór de euro. Had ik misschien nog een snip aan mijn lijstje kunnen toevoegen. De tijd verstreek en om 14.00 uur was ik het echt zat. Ik verlangde bijna naar een trekvogel, ook al geeft dat altijd zo’n zooitje. Maar helaas….het bleef stil.

Uitgeteld liet ik mij op de bank vallen. Ik had er gewoon de fuut niet meer voor. Ik ben nogal een verwend nest en vond mijn lijstje uiteindelijk wat tegenvallen. Als ik dit volgend jaar weer zou willen doen, dan kan ik misschien maar beter naar een raveparty gaan om de score wat op te krikken. Maar als je echt een goed beeld wilt hebben van het aantal gevederde vriendjes in ons land dan zouden ze die hele vogeltelling beter naar de zomer kunnen verplaatsen. Als de mussen dood van het dak vallen. Dat telt zoveel makkelijker….

Dodelijk vermoeid besloot ik daarom maar een uiltje te gaan knappen.

Met dank aan sommige vondsten van mijn tweeps @JeffreyBakker @C4ndiru @LennMills @RuudvanderWees en iedereen die ik misschien vergeten ben

Eén reactie to “Vogelspotten”

Trackbacks/Pingbacks

  1. 2015: wat een beestenbende! | feetjeblogt - 24 december 2015

    […] het waren vooral de vogels die de hoofdrol speelden afgelopen jaar. En laat ik nou dol zijn op vogelspotten […]

Geef een reactie

