WIDM: wie zet Daniël even uit?

13 Jan

geen

 

** Hieronder mijn WIDM blog die vrijdag 10 januari 2013 is verschenen op www.viva.nl **

 

 

Bij een programma als ‘Wie is de Mol’ is een tunnelvisie mooi meegenomen zou je denken. Helaas bleek gisteren het tegendeel. Gokken op slechts één persoon zo aan het begin van het programma is geen goede tactiek.

En dus zwaaiden we gisterenavond Joep van Deudekom uit nadat hij een rood scherm voor zijn snufferd zag verschijnen. En zagen we hoe Tania het ambt van penningmeester van hem overnam. Best een hele verantwoordelijkheid, want na drie redelijk succesvolle opdrachten stond de teller gisteren alweer op € 4050,=.

Visueel niets mis mee
Maar goed, tot zover de afloop in een notendop. Ik wil namelijk eerst even iets anders aan de orde stellen. Ik wil het eventjes met jullie hebben over Daniël. ‘The object of my affection’ als het om WIDM gaat. Naast het prachtige decor van Zuid-Afrika vergaap ik me namelijk ook graag aan zijn knappe koppie. Alleen na twee afleveringen gezien te hebben betrap ik me erop dat ik het liefst zie dat hij dat koppie dichthoudt.

Speelt hij de rol van zijn leven?
Het lijkt wel één grote auditie waar hij aan meedoet. Alles gaat met grootse gebaren, prachtige metaforen en overdreven articulatie. Zelfs tijdens het rennen lijkt hij in action figure mode over het dorre veld te zweven. En het irriteert me. Ik kan er niets aan doen. Paulien zei tijdens de laatste opdracht “het lijkt wel of Daniël ineens aanstaat”. Nou, wat mij betreft mag hij even uit. Rood schermpje en wegwezen. Ik behelp me wel met het Afrikaanse landschap.

Tom Cruise meets Lara Croft
Tot zover mijn persoonlijke voorkeuren, over naar het programma. Wat spetterend begon met een soort van Mission Impossible in een oude elektriciteitscentrale. Eén grote lasershow, waarbij Tim (bewust?) letterlijk een blauwtje liep, Janine (bewust?) haar benen liet laseren nadat ze eerst heel hard had geroepen een slangenmens te zijn en Caroline uiteindelijk de grote held was die de pot veilig stelde.

Eigenlijk had ze al gewonnen toen ze door de portofoon riep “ik denk dat ik het op mijn knieën moet doen”. Alle heren direct in de war, maar gelukkig hield zij haar koppie erbij.

Oh ja, en passant waren er ook nog jokers te verdienen en twee kandidaten hebben daar ook dankbaar gebruik van gemaakt. En natúúrlijk ging er tijdens de opdracht iets mis met de porto’s. Traditie bij Wie is de Mol, daar kijk ik niet meer van op.

Wie schrijft die blijft
Nog meer geld was er te verdienen door het zo foutloos mogelijk afleggen van een Zuid-Afrikaans dictee, een prachtig gedicht van Ingrid Jonker. Er werd driftig meegeschreven in – zoals Paulien het zo mooi noemde – dyslectisch Nederlands, in de hoop het Zuid-Afrikaans zo goed mogelijk te benaderen. Tijdens het schrijven viel mij op dat Daniël de enige kandidaat was die links schreef (betekent waarschijnlijk niets, toch? Of wel? Nee, vast niet. Denk ik. Ik word gek van dit spelletje…)

Met 25 fouten in het dictee en een verkeerde inschatting van het aantal gemaakte fouten (bedankt Tim!) werd er toch een schamele € 500,- voor de pot verdiend. Mij nooit gelukt met een dictee overigens.

De jacht is geopend
Pas aan het einde ging het echt los. Terwijl de kandidaten jacht maakten op enveloppes met geld die op een uitgestrekte vlakte waren verspreid, maakten twee heren op een quad juist weer jacht op de kandidaten. Gewapend met een paintball gun.

Niemand werd geraakt. Behalve Paulien dan natuurlijk, maar dat was ingecalculeerd. Tenslotte is zij nog steeds mijn mol. Nadat ze geld had gejat uit de tent (want Joep heeft onomstotelijk vastgesteld dat er geld gestolen moet zijn) heeft ze zich neer laten schieten zodat ze het geld ergens in het veld kon dumpen. Maar dat is mijn theorie…

Tussenstand
Wat denken jullie. Heb ik het bij het rechte eind? of heb ik aanwijzingen gemist? Verdachte handelingen, verborgen aanwijzingen of dubieuze uitspraken? Ik hoor het graag. Wat zijn jullie theorieën en wie is volgens jullie de mol?

Stand van de pot: € 4050
Mijn mol: Paulien (met als goede 2e Kees)
Exit: Joep

CC foto’s: still filmpje

Eén reactie to “WIDM: wie zet Daniël even uit?”

  1. Michael 17 januari 2013 bij 16:30 #

    Nee joh.
    Die Volendammer. Let maar op vanavond. Hij hoeft eigenlijk niks te doen. Alle… ik mol even… kandidaten zorgen voor genoeg verwarring.

    Veel plezier… 🙂

Geef een reactie

