De kruistocht van @Pontifex

16 Dec

geen

 

Lieve, lieve Paus Benedictus XVI,

Mijn hart maakte vorige week een klein vreugdesprongetje toen ik zag dat U het account @Pontifex had aangemaakt op Twitter. Eindelijk een Paus die met zijn tijd meegaat, dacht ik. Maar oh, wat zat ik er ver naast…..

Popi Jopi?
Want nog geen paar dagen later lees ik Uw boodschap ter gelegenheid van de Werelddag van de Vrede en besef me dat er niets is veranderd. Dat het slechts de middelen zijn die U gebruikt die met hun tijd zijn meegegaan. Zelf blijft U stug vasthouden aan vooroorlogse, ouderwetse en conservatieve denkbeelden. En ik snap dat eerlijk gezegd niet zo goed.

Vrede op aarde
U heeft letterlijk gezegd dat euthanasie, abortus en het homohuwelijk zware bedreigingen voor de vrede zijn. Ik snap best dat de eerste twee, waarbij het discussies betreft over de keuze tussen leven en dood, U nog net iets teveel boven Uw witte petje gaan. Maar om te stellen dat zoiets simpels als het homohuwelijk een bedreiging voor de vrede is? Dan heeft U het echt niet begrepen. Hoe in hemelsnaam bedreigen twee hand-in-hand-lopende mannen onze aardkloot? Omdat zij liefde tonen?

Verbeter de wereld, begin bij U zelf
De bedreiging voor de vrede is wat mij betreft de mens zelf. U, ik, onze overburen, allemaal hebben wij een bijdrage aan een vreedzame wereld (om er maar even een kerstachtige term in te gooien). Eén van ons hoeft maar te flippen en het is gebeurd met de goeie lieve vrede. Met als meest recent en triest voorbeeld de debiel die gisteren achteloos 28 mensen neerschoot, waaronder 20 kinderen. En U maakt zich druk om het homohuwelijk?

As we speak leven er duizenden mensen in Syrië in constante angst omdat de bommen hen om de oren vliegen. Lijden er heel veel kinderen in Afrika honger omdat hun regering liever investeert in wapenhandel in plaats van in hun eigen bevolking. En U protesteert tegen de herenliefde?

Onderdeel van het systeem
Dan kan ik eigenlijk maar één ding concluderen. U bent juist wél met uw tijd meegegaan. En U bent tegenwoordig dusdanig commercieel ingesteld dat ook U er geen belang bij heeft als er wordt ingegrepen in de wapenindustrie. Want zo makkelijk is het toch eigenlijk? Aan banden leggen die wapens en snel een beetje! Maar ja, dan wordt er geen geld verdiend. Dus nemen we maar het risico dat er één dag na het drama in Newton er wéér een schietpartij plaatsvindt in Alabama met onschuldige slachtoffers. Bedrijfsrisicootje noemen we dat.

Waar gelooft U eigenlijk in?
In plaats van te ageren tegen de wapenindustrie, predikt U liever een wereld zonder liefde. Mannen mogen niet van andere mannen houden, stel je voor. Ik denk dat het tijd wordt dat U keuzes maakt. De juiste keuzes om precies te zijn. Volgende week vinden er 20 begrafenissen plaats met veel te kleine kistjes. Ik stel voor dat u ze allemaal bijwoont en dan nog eens op uw achterhoofd krabt voordat U het homohuwelijk weer als bliksemafleider gebruikt. U heeft een positie waarin U gehoord wordt. Mits U de goede boodschap uitdraagt.

Bekeer U Zelve, voordat het te laat is.

2 Reacties to “De kruistocht van @Pontifex”

Trackbacks/Pingbacks

  1. Demonstreren tegen de liefde « Viva.nl - 6 februari 2013

    […] Waarom moet dat alleen voorbehouden zijn aan een man en een vrouw? Volgens de Paus is het zelfs bedreigend voor de wereldvrede… kom op nou zeg! We hebben het over L.I.E.F.D.E. Niets meer en niets minder. Daar kun je toch […]

  2. Demonstreren tegen de liefde « Viva.nl - 6 februari 2013

    […] Waarom moet dat alleen voorbehouden zijn aan een man en een vrouw? Volgens de Paus is het zelfs bedreigend voor de wereldvrede… kom op nou zeg! We hebben het over L.I.E.F.D.E. Niets meer en niets minder. Daar kun je toch […]

Geef een reactie

