De Mijtermaffia

2 Dec

geenOpvallend veel mensen vierden dit weekend Sinterklaas, “omdat dit beter uitkomt”. Persoonlijk vind ik dat gelul. Pakjesavond is op 5 december. Punt uit! Je viert Oud & Nieuw toch ook niet op 4 januari omdat dat agenda technisch beter past?

Hokjesgeest
Als je Nederlanders –waar het op Sinterklaas aankomt- in categorieën op zou moeten delen kom je tot een driedeling van ongelovigen, gelovigen en de anti-Sint groep.  De categorie ongelovigen spreekt voor zich: zij houden zich niet actief bezig met het Sinterklaasfeest, maar vinden het wel leuk. Sterker nog, graag gaan ze met een groep volwassenen aan één of ander vaag dobbelspel om zoveel mogelijk cadeautjes binnen te slepen. Hebberigheid zoals Sinterklaas het nooit bedoeld heeft. Maar wel gezellig, dat dan weer wel.

Wie wil er bij Sint op schoot?
Tja en dan de groep ‘Anti-Sint’. Die Sinterklaas maar een tobberd in een tabberd vinden. Helemaal niets met het feest hebben. En soms zelfs denken (echt waar, ik ken ze!) dat rond deze tijd iedere pedofiel zichzelf een rode jurk laat aanmeten om op die manier zijn schuimpje bij zoveel mogelijk kinderen onder de aandacht te brengen. Ik hou het maar op onverwerkte trauma’s, opgelopen tijdens hun jeugdjaren, waardoor het Sinterklaasfeest voor hen een nare bijsmaak (naar schuimpjes wellicht?) heeft gekregen.

Fanatieke feestvierders
Ik behoor zonder twijfel tot de gelovigen. Die geloven in HET feest en alles wat daarbij hoort. Sommigen doen het ‘er maar een beetje bij’. Dat zijn die mensen die vergeten schoentjes te vullen, op de laatste dag nog even een cadeautje scoren, 5 minuten voor tijd nog bij de intocht komen aankakken en zoals gezegd flexibel omgaan met de magische datum van pakjesavond.  Anderen binnen deze groep (waaronder ik) slaan compleet door en gaan helemaal los met Sinterklaasjournaalscenario’s, staan een half uur voor tijd al te kleumen van de kou bij de waterkant, bakken Sinterklaascupcakes en hangen welkomstvlaggen op. Prettig gestoord noemen ze dat ook wel.

Mijtermaffia
Voor al die mensen zoals ik is er één geruststellende gedachte. Het kan altijd erger! Er bestaat namelijk een heuse underground Sinterklaasscène! Ik was me van het hele bestaan niet bewust totdat ik werd uitgenodigd door een professionele Sinterklaas om mee te gaan naar het “Sintposium”. Een bijeenkomst voor iedereen die iets met Sinterklaas heeft. En wat we daar allemaal zagen!

Complete Sinterklaasverenigingen met bijpassende ‘bedrijfs’ kleding voor alle stafmedewerkers. Allemaal kwijlend boven het ‘echte’ boek van Sinterklaas, wat je met korting (!) kon aanschaffen voor een paar honderd euro. (Oh en natuurlijk koop je daar een doos bij á € 85,= want zo’n duur boek moet je wel goed opbergen! ) Nou kost iedere hobby een hoop pepernoten en als Sinterklaas je hobby is, mag je daar wat mij betreft best in doorslaan. Ook waren er workshops in het onduleren van de Sinterklaasbaard, schminken van de zwarte pieten en er was een heuse modeshow met de nieuwste trends op pietenpakkengebied. We keken onze ogen uit!

Marsepein en hartepijn
Maar al snel werd ons ook duidelijk dat je verplicht partij diende te kiezen voor good old Bram van der Vlugt of voor Stefan, onze nieuwe nationale Klaas. Er waren twee duidelijke kampen. De eindredacteur van het Sinterklaasjournaal had het maar moeilijk met alle kritiek die hem ten deel vielvanuit de We-Love-Bramhoek. En de voormalig visagiste van diezelfde Bram gebruikte het podium om nog maar eens kenbaar te maken dat ze aan de kant was gezet voor een andere, jongere versie. De toon was vilein en bij vlagen meelijwekkend. Het was haat en nijd. Ik keek om me heen en wist niet of ik moest lachen om wat ik zag of moest huilen. Volwassen mensen die het hele Sinterklaasfeest net even iets té serieus namen.

Eén ding werd me die dag in ieder geval pijnlijk duidelijk. Het Sinterklaasfeest is geen kinderspel.

Geef een reactie

