Het is koud zonder jou….

15 Nov

Je hebt van die lijken, die blijven maar uit de kast komen. André Hazes is er zo één.

 

 

Niets dan lof
Begrijp me niet verkeerd, ik vond de goeie man geniaal. Wat zeg ik, briljant. En ik meen ‘t. Als je met één kratje pils en een rijmwoordenboek de ene na de andere hitsingle weet te scoren heb je het volgens mij heel goed begrepen. En net als heel veel andere Nederlanders kan ik ook de meeste hits woord voor woord meebrullen en ga ik soms ook helemaal uit mijn bol op zijn muziek.  Heerlijk!

De harde waarheid
Maar hé, dood is dood toch? Klinkt misschien hard en dat is het ook. Maar het is de hoogste tijd dat iemand dit eens uitspreekt. Hij heeft een fantastisch afscheid gehad in zijn eigen skybox op de middenstip van de Amsterdam Arena. Zijn muziek werd opnieuw ontdekt, gedraaid en de hemel in geprezen alwaar hij -naar ik vermoed- de complimenten zelf in ontvangst heeft genomen. Allemaal terecht. Net als zijn standbeeld, de documentaire en het muzikale eerbetoon in de vorm van de musical ‘Hij gelooft in mij’ die deze week in première ging. Helemaal terecht. Maar wat er nu gebeurt vind ik ronduit jammer.

Goedkoop amusement
SBS6 gaat namelijk samen met de kinderen van André op zoek naar de nieuwe Hazes. Om te beginnen: er is maar één André Hazes. En je kunt nu eenmaal niet terug in de tijd. Ik snap best de Roxeane en die kleine jongen Dré hun vader heel erg missen. Ook al is het al weer 10 jaar geleden, het blijft toch altijd moeilijk. Ieder jaar weer een eenzame kerst zonder je vader. Ik reken het hen dan ook niet aan, zo heb ik het nooit bedoeld.

Kindermisbruik?
Nee, ik neem het vooral SBS6 kwalijk dat ze de kinderen niet tegen zichzelf in bescherming nemen. Het is bijna misbruik te noemen. Daarnaast ben ik ontzettend benieuwd hoe dit format tot stand is gekomen: hoe het proces is doorlopen. Kwam Dreetje zelf met het idee ? Tja, de glimlach van een kind kan heel overtuigend zijn. Of is het juist andersom? Heeft de producent bij hen op het gevoel gespeeld? Deed hij zich voor als een vriend van de familie? Onder het motto ‘geef mij nu je angst’  ik geef je er een tv programma voor terug?

Jammer!
Nogmaals, ik vind het jammer. André is en was een icoon en ik ben net als iedereen een beetje verliefd geworden op zijn repertoire. Maar diep in mijn hart ben ik er nu wel klaar mee. En daarom zou ik graag tegen zijn kinderen willen zeggen: leef nu maar je eigen leven en blijf niet hangen in een droomland. Laat het los. Ik geloof in jullie!

PS: en zo is met een beetje bloed, zweet en tranen dit blogje ook een eerbetoon aan wijlen André Hazes geworden. Dat dan weer wel….

Geef een reactie

