Even een lans breken voor Lance

1 Nov

Ik geef het eerlijk toe: ik hou niet van wielrennen. Vind het een vreselijke sport en snap dan ook nooit die hype rondom dat Franse rondje wat ieder jaar weer gefietst wordt. Maar ik weet nu dat deze desinteresse vooral voortkwam vanuit ontwetenheid. Ik snapte het gewoon niet. Nu ik de spelregels wat duidelijker uitgelegd heb gekregen, zie ik er toch de lol wel van in.

En alleen daarom al wil ik op deze plek even een lans breken voor Lance.

All Inclusive
Had ik me namelijk niet verdiept in de wereld die wielrennen heet, had ik hem waarschijnlijk net als jullie niet begrepen en veroordeeld. Maar zoals gezegd, er is een wereld voor me opengegaan. Zo fietst Lance Armstrong al sinds jaar en dag met zo’n geel vlooienbandachtig armbandje om zijn pols. Ik dacht dat dat iets symboliseerde, maar onderzoek wijst uit dat dit gewoon een ‘All Inclusive’ bandje is. Zo’n bandje waarmee talloze Nederlanders zich in buitenlandse vakantieresorts tegoed doen aan buffetten en de bar, zo’n bandje heeft Lance voor de Tour. Met dat bandje heeft hij recht op een sponsje onderweg, een volle bidon, verzorging van materiaal, onbeperkt EPO en hier en daar een bloedtransfusie. Heerlijk overzichtelijk.

Maatschappelijke ontwikkeling
Ik wist het niet. Ik wist ook niet dat heel veel mensen het wel wisten. Dat het nu eenmaal zo werkt. Dat de bolletjestrui helemaal niet uitgereikt wordt aan de beste bergbeklimmer bijvoorbeeld, maar bestemd is voor diegene die het beste de dopingtests weet te omzeilen. Dat eigenlijk alle renners nog met zijwieltjes (lees EPO) fietsen en er daarom eigenlijk niet meer gecontroleerd hoeft te worden. Gek eigenlijk hè, vroeger steelde een junk je fiets voor geld om drugs te kunnen kopen. Nu fietsen de junks de Tour de France en worden ze er voor betaald. Over een maatschappelijke ontwikkeling gesproken.

Leerzame strijd
Ik vind dat het gezeur over Lance maar eens afgelopen moet zijn. Iedereen doet het en hij ook. Nou en? En dat op een vuige manier zijn ziekte in de hele discussie betrekken vind ik helemaal ongepast. Er zijn zelfs mensen die openlijk twijfelen of hij hier ook niet over gelogen heeft. Volgens mij niet. Zijn strijd tegen die vreselijke ziekte heeft hem gebracht waar hij nu is. Het heeft hem geleerd altijd positief te blijven (en dat is hij nu nog altijd, bij iedere test). Het bracht hem het doorzettingsvermogen van een kampioen en het heeft hem zeker geholpen met zijn naaldenfobie; iets waar hij 7 Tours lang de vruchten van heeft geplukt.

Kleine suggestie
Kortom, ik begrijp de wielersport in al zijn bijzondere facetten veel beter en kan het daarmee op de juiste waarde schatten. En dat de Rabobank zich heeft teruggetrokken als sponsor hoeft wat mij betreft ook geen problemen op te leveren….ik denk dat de bloedbank staat te trappelen om het stokje over te nemen!

2 Reacties to “Even een lans breken voor Lance”

  1. Michael 1 november 2012 bij 09:23 #

    Hahaha je weet niet of je hem nu haten moet of hem bewonderen.

Trackbacks/Pingbacks

  1. Lekker sportief! « Viva.nl - 6 februari 2013

    […] doping was het volgens hem onmogelijk om 7 keer op rij de Tour de France te winnen. Want hé, iedereen doet het! Hij lijkt hierin overigens gelijk te krijgen, want er zijn op dit moment meer wielrenners die […]

Geef een reactie

