Het leven is een sprookje

29 Sep

De meeste sprookjes die ik aan mijn kinderen voorlees zijn nog wel uit te leggen. Ook als is het verhaal nog zo ongeloofwaardig, als ik hen de ‘moraal van het verhaal’ uitleg dan slikken ze het als zoete koek. Hoe anders is dat met het dagelijks leven…ook net een sprookje. En daarmee bedoel ik dus eigenlijk alleen het ongeloofwaardige gedeelte. Want sommige dingen zijn echt niet uit te leggen. Ik snap het zelf niet eens!

De nood is hoog
Zo lagen er vorige week in Amsterdam duizenden mensen in de rij voor de winkel. Een hele dag, avond en nacht. Ik had net mijn kinderen bijgebracht dat het ‘crisis’ is in Nederland en dat iedereen het wat zuiniger aan moet doen om het hoofd boven water te houden. Dus logischerwijs dachten zij direct bij het zien van de beelden van die rij arme, arme mensen dat er voedselbonnen waren uitgedeeld en dat het wachten nu was op het uitdelen van het fruit.

Een appeltje voor de dorst?
Toen moest ik ze vertellen dat een Apple store geen groente-en fruithandel is, maar een winkel waar ze telefoons en computers verkopen. En dat al deze mensen in de rij lagen omdat ze het aller- allernieuwste model van de Iphone 5 als eerste in huis wilden hebben. Ze snapten er niets van. En ik ook niet trouwens. Wat bezielde deze mensen? Los daarvan, een hele nacht in de rij liggen? Ik zou er de puf niet voor hebben. Sterker nog, om Gerald Joling vrijelijk te citeren: “ik heb er de koopkracht niet voor”.

Regenboog
Enigszins verward gingen mijn dochters verder met waar ze mee bezig waren: een mooie tekening maken met zoals altijd een regenboog. Kleurrijk, herkenbaar en een mooi symbool van hoop. Dacht ik. Nu blijkt ineens dat er aan het eind van dit natuurverschijnsel geen pot met goud staat, maar een poot met een pak melk. Althans, in Rusland dan. Want daar is een regenboog namelijk het symbool van homo’s! Je verzint het niet.

En nu is er dus een melkfabrikant die het in zijn hoofd heeft gehaald om een regenboog af te beelden op zijn melkpakken. Hoe haalt hij het in zijn hoofd? Het is in Rusland verboden om propaganda te maken/verspreiden die “de gezondheid en morele en geestelijke ontwikkeling van minderjarigen schaadt”. En dus moesten de melkpakken uit de productie worden genomen. Want hé, in Rusland bestaat geen homosexualiteit dus we gaan er zeker geen reclame voor maken!

Kinderlijke wijsheid
Ik heb mijn kinderen direct verboden om nog langer een regenboog te tekenen. Ze mochten eens op ideeën komen…. Ik heb het ze natuurlijk wel geprobeerd uit te leggen, maar om de één of andere reden lukte dat niet zo goed. Volgens hen is een regenboog namelijk gewoon iets dat onstaat als er regen en zonneschijn tegelijkertijd aanwezig is. Oh en ze vertelden mij ook dat het heel normaal is als mensen van elkaar houden, of dat nou mannen zijn die van mannen houden, vrouwen op vrouwen vallen of een doorsnee man-vrouw verhouding. Dus daar moest ik me ook maar niet zo druk om maken.  Maar ach, wat weten zij er nou van. Ze zijn pas 5 en 9 jaar en dan mag je nog in sprookjes geloven.

Sterker nog, dat is eigenlijk de enige manier om dit leven nog een beetje te begrijpen. Ik denk dat ik maar bij ze in de leer ga!

Geef een reactie

