Niets om aan te trekken

29 Aug

De meeste dames kennen het gevoel wel….een kast vol met kleding en toch niets hebben om aan te trekken. Moedeloos word je er van. Dat gevoel heb ik ook een beetje met de aankomende verkiezingen: er ‘hangt’ genoeg, maar ik kan er helemaal niets mee. In plaats van zuchtend in een pashokje – om de metafoor van de kleding nog maar even aan te houden – sta ik op 12 september straks zwetend in het stemhokje.

Ik besef heel goed dat het hoog tijd is voor een nieuwe garderobe. De oude jurk die Nederland droeg viel na korte tijd al uit elkaar, dus het was echt nodig. Alleen, ik heb werkelijk geen idee wat nu aan te schaffen…zoveel keuze, maar niets waarvan ik zeg: “ja, daar ga ik wel mee de straat op”.

Alleen leuk op het hangertje

Sommige kleding ziet er alleen maar leuk uit op het hangertje zoals het duurzame, van biologisch afbreekbaar katoen gemaakte topje van de Partij voor de dieren. Anderen zijn überhaupt niet aantrekkelijk, zoals de bruine hemden van de PVV. En weer andere ‘labels’ zoals de SGP hebben niet eens een vrouwenlijn, dus die vallen bij voorbaat al af. Maar wat dan? Die overgooier van D’66 dan misschien? Dat grijze, fletse ding waarbij de naden precies in het midden zitten? Voelt een beetje als een uniform en als ik mezelf in de spiegel bekijk dan zie ik al snel een grijze muis. Gauw uit dat ding! Dan maar dat hele dure mantelpakje van de VVD? Zeer exclusief en niet voor iedereen betaalbaar, de vraag is alleen of ik het mezelf wel kan veroorloven. Ik besluit van niet en hang hem terug.

Bijna een miskoop gedaan

En dan ineens zie ik ‘m hangen…dat fantastisch mooie, rode jurkje van de SP. Precies wat ik zocht. Alleen als ik er dan even wat langer naar kijk, zie ik dat er eigenlijk al direct gaten in vallen. Heel veel gaten zelfs. “Zucht, hang maar weer terug”. Had ik toch bijna een miskoop gedaan! Met veel moeite pers ik me in een strakke spijkerbroek van de PvdA, die eigenlijk best heel goed staat en lekker zit. Ik twijfel nog maar dan begrijp ik van de verkoopster dat deze broek uiteindelijk veel duurder is dan op het kaartje staat vermeld. Als ik dat “kopersbedrog” noem, kijkt ze me meewarig aan.

Laatste poging, er zijn nog 2 kledingstukken over: die heerlijke warme gebreide trui van Groen Links en een comfortabel huispak van het CDA. Ze zitten beiden op onderdelen wel lekker, maar hier en daar toch net even te strak. Bovendien staan ze me voor geen meter. Wat moet ik nu?

Nederland moet met de billen bloot!

Ik kan geen keuze maken, overal zitten wel haken en ogen aan en dat is nou net iets wat je bij kleding niet kunt hebben. Dat moet comfortabel zitten, een goede uitstraling hebben en betaalbaar zijn. Eigenlijk best redelijke eisen en toch voldoet niet één outfit eraan. Ik kijk nog één keer rond in de politieke winkel en ineens heb ik het! Less is more!

Kent iemand het sprookje ‘De nieuwe kleren van de keizer”? Fantastische outfit als je het mij vraagt, dus ik stem blanco 12 september. Het wordt tijd dat Nederland met de billen bloot gaat.

Geef een reactie

