Epic Epke

15 Aug

Waarschuwing en excuses vooraf: dit is een bakvissenblog. Natuurlijk, bloggen over actualiteiten is leuk en dat wil ik ook echt serieus aanpakken maar hé, ik ben ook maar een mens. Of eigenlijk een vrouw, maar dat valt bijna in dezelfde categorie toch? Ik zal proberen om het kort te houden.

Ik wil het namelijk even hebben over Epke. Onze Epke, Epic Epke. The Flying Dutchman. Ik had ‘m voor de Olympische Spelen al hoog zitten, wat een heerlijke nuchtere, gepassioneerde sportman. En nog goed geoutilleerd ook! Ik mag er graag naar kijken. Naar het turnen dan natuurlijk hè. Want wat Epke doet op die rekstok; je gelooft je ogen niet.  (Ik heb zelf ook ooit één dappere poging gewaagd om Epkes sportieve prestaties na te spelen, maar de stang van het douchegordijn had destijds duidelijk andere plannen).

Epke is overal
Na zijn buitenaardse, gouden optreden in Londen met het geweldige commentaar van Hans van Zetten (geef die man ook een lintje!) kon Nederland niet meer om Epke heen. En dat willen we ook niet! Epke is sindsdien overal.  Beelden van de (nu al legendarische) oefening worden in binnen- en buitenland herhaald, fanatiekelingen die met Lego het complete optreden op YouTube nabootsen, talloze tienermeisjes die zijn naam scanderen tijdens het welkom thuisfeestje in Den Bosch. Geweldig.

Persoonlijk hoogtepuntje vond ik de foto’s die spontaan weer opdoken van Epke Zondergoed; mooie zwart wit portretten van Epke waarop zo ongeveer alles behalve zijn rekstok te zien was. Prachtige plaatjes.

De tranen van een groot sportman
Wat Epke zo aantrekkelijk maakt? Los van zijn atletische lijf, zijn passie voor de sport, zijn sympathieke en nuchtere voorkomen en het mooie koppie? Hij is zichzelf en schaamt zich er niet voor. Niets mooiers dan een man die zich kwetsbaar opstelt en de tranen gewoon toelaat als hij een Koninklijke onderscheiding krijgt opgespeld. Mooie man, mooie beelden, mooi moment.

Alleen jammer dat hij zich door Humberto Tan liet troosten. Er waren genoeg andere vrijwilligers….

Eén reactie to “Epic Epke”

Trackbacks/Pingbacks

  1. Lekker sportief! « Viva.nl - 6 februari 2013

    […] perfect rolmodel Gelukkig hebben we altijd nog sporters als onze Epke. Laat ik daar dan maar al mijn hoop op vestigen. Een vrolijke, lieve Hollandse jongen die leeft […]

Geef een reactie

