D66, blijf van mijn lijf!

12 Aug

12 september komt steeds dichterbij en de strijd om de kiezer is losgebarsten. Waar VVD en de PVDA inzetten op een sisverbod richting vrouwen, Groen Links gaat voor gratis kraanwater en de PVV een protestwebsite lanceert tegen zakkenvullers binnen de EU komt nu D66 om de hoek kijken met haar eigen ‘grote donorshow’.

 

Opgelegde keuzevrijheid

D66 komt namelijk met een initiatiefwet waarbij iedereen automatisch orgaandonor is, tenzij zelf anders aangegeven.  Dit zogenoemde ADR-systeem vraagt mensen een keuze te maken of ze wel of geen donor willen worden. Dit verzoek wordt een aantal malen schriftelijk gedaan, als je hier niet op reageert dan word je automatisch als orgaandonor geregistreerd. Wie zwijgt stemt toe principe. Nu vergeet ik in het dagelijks leven wel vaker een aanmaning, dus ik vrees dat ik één van de eerste ben die onbewust zijn lichaam ter beschikking stelt aan de medische wetenschap. Voelt toch een beetje als een opgelegde ‘keuze’.

Automatisch abonnement

Best grappig eigenlijk, als je het verkiezingsprogramma van het D66 erbij pakt klinkt het allemaal wat tegenstrijdig. Ik citeer “De mens, het individu, staat centraal. Met zoveel mogelijk keuzevrijheid, vrij om te denken en te doen. Niet beperkt door starre systemen en strikte regels”. Keuzevrijheid? Die is in dit hele verhaal toch ver te zoeken! Natuurlijk heb je de keuze om de donorregistratie ongedaan te laten maken, maar het is net als met elk willekeurig abonnement; dat vergeet je. En voor je het weet zit je eraan vast. De volgende regel van datzelfde verkiezingsprogramma luidt overigens “Wij willen maximale ruimte en kansen bieden het beste uit jezelf en anderen te halen”. Begrijp nu dat ze letterlijk het beste uit iedereen willen halen…

De nood is hoog!

Zonder gekheid, ik vind de aandacht voor orgaandonatie zeer belangrijk. Ieder jaar sterven er onnodig 150 Nederlanders omdat er een tekort aan donoren bestaat. Maar om in de verkiezingsstrijd te gaan mikken op die 150 stemmers vind ik een beetje ver gaan, bovendien zet dat toch ook geen zoden aan de dijk? Ik zeg, wakker de discussie aan, zorg dat mensen zich op meerdere plaatsen kunnen aanmelden. Bijvoorbeeld huisarts, ziekenhuis, apotheek. Laat deze instanties er ook telkens weer om vragen. Sterker nog, klik op deze link en download nu direct het formulier of vul het online in. Zet alle media in om de aandacht te trekken én vast te houden. Totdat we het zo zat zijn dat we dat formulier wel moeten invullen waarop we aangeven wat we wel en niet willen.

De lachende derde…

Nog een kleine vier weken voordat we naar de stembus moeten. Vier weekjes waarin nog heel wat van dit soort proefballonnetjes zullen worden opgelaten en afgeschoten. Waarin er nog volop met modder zal worden gegooid naar elkaar in politiek Den Haag. Alles in de strijd om de kiezer. Het is bijna te genant voor woorden. En ergens in een arbeiderswijk in Boxmeer zet Emile Roemer lachend de televisie uit. Hij houdt zich koest en laat de anderen strijden. Prima tactiek zo blijkt uit de peilingen!

Eén reactie to “D66, blijf van mijn lijf!”

Trackbacks/Pingbacks

  1. Het hart op de goede plaats « Viva.nl - 6 februari 2013

    […] Maar nu ik (alweer) een blog schrijf over het donorregister dwing ik mezelf toch om mij er meer in te verdiepen. Dat […]

Geef een reactie

