Wie laat woensdag oma uit?

4 Aug

“Laat jij woensdag oma uit? Ik heb haar vrijdag al in bad gedaan dus ik ben de rest van de week vrijgesteld”. “Ja maar kan Harry dat dan niet doen? Ik heb woensdag een belangrijke vergadering dus ik kan echt niet weg hoor”. Harry zucht hoorbaar “Zo krijgen we het rooster voor volgende week nooit rond…”

Experiment
Een raar gesprek? Nee hoor, als het aan Jeroen van den Oever, directeur van zorgorganisatie De Vierstroom ligt, vinden aan talloze keukentafels in de Krimpenerwaard straks dit soort gesprekken plaats. De beste man is namelijk van mening dat het tijd wordt dat familie mee gaat helpen bij het uitvoeren van zorgtaken en begint hiermee dit najaar een experiment in twee woonzorgcentra in Vlist en Bergambacht.

Weg zorgeloos leventje
Lekker is dat zeg. Heb je net besloten om je ouders niet in huis te nemen (want dat geeft zo’n troep), kies je één van de betere verzorgingstehuizen uit en hoop je daarmee je geweten af te kunnen kopen, word je nog geacht mee te gaan helpen ook! Voelt weer een beetje als de verplichte bardiensten die je moest draaien bij de voetbalclub van je zoontje en daar baalde je toen ook al zo van. Maar Jeroen van den Oever is onverbiddelijk: het weigeren van hulp wordt zwaar bestraft! Er wordt zelfs met sancties gedreigd!

Hoe moet ik dat zien dan? Als je geen tijd hebt om met oma te gaan wandelen, wordt er dan een week lang geen Tenalady meer verschoond? Of krijgt opa geen vla meer als toetje omdat zijn zoons niet even een washandje over zijn bips wilden halen? Vakbonden zijn faliekant tegen het experiment, zij zijn van mening dat je zorg aan gediplomeerde krachten dient over te laten. Lijkt me volkomen terecht, uiteindelijk hebben zij er ook voor geleerd, toch?

Waar gaat het nu eigenlijk om?
Verontwaardigd over de gehele actie duik ik wat dieper in de berichtgeving. En wat blijkt? Het gaat om vier uurtjes per maand. En nee, het gaat helemaal niet om het verrichten van zorgtaken maar om een praatje, een wandelingetje, hooguit even een vaatwasser uitruimen als je er toch bent. Ik val van verbazing van mijn stoel. We hebben het dus over ‘verplichte’ aandacht aan je ouders besteden! En wel voor 4 hele uren per maand! Vier uur… waar hebben we het over?

Als ik in een verpleegtehuis zou zitten en dit soort maatregelen zou nodig zijn om mijn kinderen te verplichten langs te komen voor een praatje, laat ze dan maar wegblijven.

Ik praat nog liever tegen de muur.

CC foto: Aonghus Flynn

Eén reactie to “Wie laat woensdag oma uit?”

Trackbacks/Pingbacks

  1. Oma robot | feetjeblogt - 30 augustus 2014

    […] nieuws!! Schreef ik twee jaar geleden nog over het teruglopende bezoek  aan familie in bejaarden- en/of verzorgingstehuizen, vanochtend in het AD lees ik dat het tij dan […]

Geef een reactie

